Do osłabienia dynamiki wzrostu przyczyniły się głównie Chiny, gdzie sprzedaż pojazdów elektrycznych rosła w ubiegłym miesiącu tylko o 3 proc., czyli najwolniej od 21 miesięcy, do 1,3 mln. W Ameryce Północnej sprzedaż spadła o 42 proc., do nieco ponad 100 tys. „elektryków”, kontynuując dużą zniżkę z października wynikającą z zakończenia w USA ulg podatkowych dla nabywców. W Europie liczba rejestracji wzrosła o 36 proc. do ok. 400 tys., a reszcie świata zwiększyła się o 35 proc. do ok. 160 tys.
Reuters zwraca uwagę, że w Ameryce Północnej sprzedaż pojazdów elektrycznych zmierza w tym roku do pierwszego spadku od 6 lat. Natomiast w Europie liczba rejestracji, uwzględniając ładowane hybrydy, mocno rośnie dzięki krajowym programom zachęt.
W Polsce rekordowy miesiąc rynku pojazdów elektrycznych
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego poinformował, że listopad był rekordowy dla rynku pojazdów elektrycznych. Zarejestrowano w Polsce prawie 5 tys. osobowych samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost o 322 proc. rok do roku i rekordowy udział 10,2 proc. w rynku nowych aut. Dynamiczny wzrost wynika z programu dopłat oraz rosnącej dostępności tańszych modeli. Wyraźne wzrosty odnotowano również w pozostałych segmentach e-mobilności. Zarejestrowano 267 elektrycznych aut dostawczych, czyli 71 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba sprzedanych nowych elektrycznych jednośladów wzrosła o 41 proc,, elektrycznych autobusów było 73 wobec 8 rok wcześniej, a elektrycznych ciężarówek 25 wobec 7 w tym samym miesiącu 2024 roku.
