Europejski rynek motoryzacyjny odnotował w listopadzie 2025 r. wzrost sprzedaży nowych samochodów w ujęciu rok do roku już piąty miesiąc z rzędu. Z danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA wynika, że w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii oraz krajach Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu zarejestrowano łącznie około 1,1 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 2,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Głównym motorem napędowym rynku pozostają samochody elektryczne. Pojazdy zasilane wyłącznie akumulatorami osiągnęły w listopadzie 21 proc. udziału w rynku Unii Europejskiej, 26 proc. w Wielkiej Brytanii oraz aż 98 proc. w Norwegii, która od lat pozostaje europejskim liderem elektromobilności.
Mieszane wyniki producentów
Listopadowe dane pokazują zróżnicowaną sytuację wśród największych producentów samochodów. Rejestracje marek należących do grupy Volkswagen wzrosły o 4,1 proc. rok do roku, a Renault zanotowało wzrost na poziomie 3 proc. Odmienna sytuacja dotyczyła koncernu Stellantis, którego sprzedaż spadła o 2,7 proc., przerywając trzymiesięczną serię wzrostów.
Na rynku pojazdów elektrycznych uwagę zwracają wyniki Tesli i chińskiego BYD. Tesla odnotowała spadek liczby rejestracji o 11,8 proc., przy czym bardzo dobra sprzedaż w Norwegii częściowo zrekompensowała słabsze wyniki na innych rynkach. Udział amerykańskiej marki w rynku wyniósł w listopadzie 2,1 proc. Z kolei BYD zanotował imponujący wzrost rejestracji o 221,8 proc., osiągając 2 proc. udziału w rynku i wyraźnie zaznaczając swoją obecność w Europie.
Elektryki, hybrydy i plug-iny dominują w UE
W samej Unii Europejskiej sprzedaż nowych samochodów wzrosła w listopadzie o 2,1 proc., do niemal 900 tys. pojazdów. Szczególnie dynamicznie rozwija się segment aut zelektryfikowanych. Rejestracje samochodów elektrycznych zasilanych akumulatorami wzrosły o 44,1 proc., hybrydowych elektrycznych o 38,4 proc., a hybryd typu plug-in o 4,2 proc.
Łącznie te trzy kategorie odpowiadały za 65,6 proc. wszystkich rejestracji w UE, podczas gdy jeszcze w sierpniu 2024 r. ich udział wynosił 56 proc. Trend ten potwierdza rosnącą rolę napędów alternatywnych w strukturze sprzedaży nowych aut.
Przemysł motoryzacyjny pod presją regulacji i konkurencji
Mimo poprawy wyników sprzedaży europejski sektor motoryzacyjny mierzy się z poważnymi wyzwaniami. Producenci wskazują na rosnącą konkurencję ze strony Chin, ryzyko związane z amerykańskimi taryfami importowymi oraz trudności w osiągnięciu rentowności przy spełnianiu coraz bardziej restrykcyjnych krajowych przepisów dotyczących elektromobilności.
