Według danych China Passenger Car Association sprzedaż samochodów Tesli wyprodukowanych w Chinach i sprzedanych lokalnie spadła w sierpniu 2025 r. o 4 proc. rok do roku. To kolejny miesiąc z rzędu, po lipcowym spadku o 8,4 proc., kiedy Tesla notuje słabsze wyniki na największym rynku pojazdów elektrycznych na świecie.
Pomimo tego całkowite dostawy z fabryki w Szanghaju – uwzględniające także eksport do Europy i na inne rynki – wzrosły w sierpniu o 22,6 proc. względem lipca, osiągając 83 192 sztuki.
Konkurencja coraz mocniejsza
Główny rywal Tesli, chiński koncern BYD, już czwarty miesiąc z rzędu co prawda odnotował spadek sprzedaży na rodzimym rynku, który odpowiada za blisko 80 proc. jego globalnych dostaw, jednak systematycznie umacnia swoją pozycję. Jednocześnie nowym, niezwykle groźnym graczem okazuje się Xiaomi.
SUV YU7 tej marki, wprowadzony do sprzedaży pod koniec czerwca, zebrał ponad 240 tys. zamówień w mniej niż dobę. Model jest bezpośrednim konkurentem Tesli Model Y, a wcześniej sedan SU7 wyprzedził Model 3 pod względem sprzedaży.
Reakcja Tesli
Aby pobudzić popyt, Tesla w sierpniu obniżyła w Chinach o 3,7 proc. cenę Modelu 3 w wersji z napędem na tylne koła i zasięgiem 830 km. Równocześnie rozpoczęły się pierwsze dostawy nowego, sześciomiejscowego SUV-a YL, którego cena startowa wynosi 339 tys. juanów.
Nowy model ma dłuższy rozstaw osi niż bestsellerowy Model Y i jest o 2,7 proc. droższy od topowej wersji SUV-a YU7 od Xiaomi. Ma stać się ważnym elementem w walce o odzyskanie udziałów w rynku.
