Od dziury w ziemi do wirtualnych fabryk. Start-up, który przenosi szkolenia do VR

Marta Prus
opublikowano: 2025-05-30 13:30

Pandemia zatrzymała jej agencję marketingową, ale otworzyła nowy rozdział. Jagna Pomorska zbudowała start-up Connected Realities, który wdraża technologie immersyjne w szkoleniach dla przemysłu i instytucji.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Działalność biznesową rozpoczęła jako 21-latka w firmie tłumaczeniowej znajomego. Równolegle studiowała europeistykę na Uniwersytecie Warszawskim i – podyplomowo – zarządzanie projektami w Akademii Leona Koźmińskiego i Szkole Głównej Handlowej. Później zdobywała doświadczenie w korporacjach i sektorze publicznym, m.in. przy rozliczaniu dotacji unijnych. Następnie dołączyła do bankowego funduszu inwestycyjnego, gdzie odpowiadała za projekty z zakresu inwestycji infrastrukturalnych i uzdrowiskowych.

W 2013 r. założyła spółkę Bildkoncept, w której przez kilka lat pełniła funkcję inwestora zastępczego. Koordynowała budowę obiektów biurowych i komercyjnych od strony formalnej i wykonawczej. Wtedy zetknęła się z technologiami immersyjnymi, wykorzystując wirtualną rzeczywistość do prezentacji inwestycji, które istniały jedynie na papierze.

– Potrzebowaliśmy narzędzia, które pomoże sprzedać tzw. dziurę w ziemi. Klienci mieli działkę i wizję biurowca, ale bez komercjalizacji nie mogli dostać kredytu. Poprosiłam o pomoc Andrzeja Horocha, znajomego, który zajmował się immersyjnym marketingiem nieruchomości, i w rezultacie pokazaliśmy klientom gotowy budynek w wirtualnej rzeczywistości. To było coś, co dawało realną przewagę – mówi Jagna Pomorska, współzałożycielka i prezeska Connected Realities.

To doświadczenie pokazało jej, jak duży potencjał mają rozwiązania 3D i VR w pracy z klientem, zanim powstanie gotowy produkt. Wtedy traktowała to jako ciekawostkę technologiczną, z czasem jednak ten epizod stał się fundamentem nowego kierunku zawodowego, kiedy pandemia zmusiła ją do redefinicji działalności.

VR w branży

Współpraca z Andrzejem Horochem w 2014 r. zaowocowała wspólną agencją Workroom Technologies działającą na styku marketingu i nowych technologii – od wizualizacji i animacji 3D budynków i obiektów dla marek Skanska czy Agata Meble po rozwiązania technologiczne dla muzeów i instytucji kultury. Kiedy pandemia zawiesiła wiele działań marketingowych klientów Workroomu, te doświadczenia stały się punktem wyjścia do stworzenia podmiotu wyspecjalizowanego w technologiach immersyjnych. Tak w 2020 r. powstał start-up Connected Realities zorientowany na rozwój produktów VR i AR. Firma projektuje immersyjne środowiska szkoleniowe i wdrożeniowe z myślą o przemyśle, edukacji i instytucjach.

Spółkę zarejestrowano w Łodzi ze względu na dostępność dotacji i dobrze rozwinięty ekosystem innowacji. Connected Realities uzyskało ponad pół miliona złotych z programu akceleracyjnego realizowanego przez Łódzką Specjalną Strefę Ekonomiczną. Projekt zakładał stworzenie platformy VR do celów szkoleniowych, a jego pierwszym odbiorcą technologicznym była firma Miele, która udostępniła procesy produkcyjne jako bazę do opracowania wirtualnego środowiska treningowego.

Model, w którym rozwiązania immersyjne odpowiadały na konkretne potrzeby operacyjne klientów, sprawdził się i otworzył firmie drogę do wdrożeń. Jako pierwsze zrealizowano szkolenie VR dla firmy Miele. Nowi pracownicy uczyli się montażu pralek w cyfrowo odwzorowanej fabryce bez potrzeby zatrzymywania produkcji. W krótkim czasie Connected Realities uzyskało kolejne pół miliona złotych dofinansowania z dwóch dodatkowych akceleratorów w Krakowie i Gdańsku, realizując projekty m.in. dla Werner Kenkel (system AR wspierający pracowników na produkcji) i Portu Gdańsk (aplikacja geolokalizacyjna ułatwiająca zwiedzanie). W półtora roku firma zbudowała portfel trzech komercyjnych realizacji w trzech branżach.

– Wierzę w VR na żądanie. Tak jak kiedyś pojawił się Netflix, tak teraz budujemy cyfrowe środowiska, w których pracownik wybiera, czy chce przećwiczyć rozmowę z klientem, sesję zwolnienia pracownika czy po prostu odpocząć w lesie z medytacją. To się dzieje w czasie rzeczywistym, z reakcją awatara dopasowaną do jego decyzji – tłumaczy przedsiębiorczyni.

W 2022 r. jej start-up został wyróżniony Nagrodą Gospodarczą Województwa Łódzkiego w kategorii Debiut Roku.

Przyszłość wirtualnej rzeczywistości

Jagna Pomorska rozwija Connected Realities w modelu przywództwa kompetencyjnego, który skupia się na testowaniu narzędzi i wzmacnianiu kompetencji zespołu w zakresie nowych technologii, analizy danych i komunikacji. Regularnie uczestniczy w programach rozwojowych, m.in. AIdeas prowadzonym przez Generator Pomysłów i Politechnikę Wrocławską, podkreślając, że lider musi nadążać za tempem zmian w organizacji.


Jej zdaniem o przewadze konkurencyjnej będą decydowały organizacje zdolne nie tylko do wdrażania technologii, lecz także do ich skutecznego osadzania w procesach operacyjnych. Liczyć się będą kompetencje pozwalające przekształcać dane w decyzje i szybko adaptować się do zmian. Równie ważna będzie umiejętność utrzymania uwagi i zaangażowania pracowników.

– Zmienia się nie tylko forma, lecz także oczekiwania. Moduły VR na żądanie staną się wkrótce równie powszechne jak dostęp do firmowej platformy szkoleniowej – podkreśla Jagna Pomorska.

Connected Realities wdraża rozwiązania immersyjne, które odpowiadają na konkretne potrzeby klientów, np. obsługa maszyn, ewakuacja, rozmowy feedbackowe, zarządzanie zespołem. Firma testuje narzędzia AI jako wsparcie w optymalizacji procesów, a nie substytut zespołu.

W ocenie menedżerki szkolenia immersyjne z wykorzystaniem VR staną się integralnym elementem systemów rozwojowych firm. Symulacje pozwalające ćwiczyć rozmowy z klientami, prezentacje czy scenariusze kryzysowe w kontrolowanym środowisku zwiększają nie tylko efektywność nauki, lecz także przygotowanie pracowników.

– Imersja zwiększa nie tylko szybkość przyswajania wiedzy, ale też poczucie pewności siebie. Można eksperymentować, popełniać błędy i wracać do scenariusza, aż zbudujemy realną gotowość do działania – wskazuje Jagna Pomorska.

Dostrzega potencjał tych technologii także poza biznesem. Planuje rozwijać rozwiązania szkoleniowe w sektorach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i wsparcie społeczne – od pierwszej pomocy przez pracę z osobami po traumie po przygotowanie służb do reagowania w sytuacjach kryzysowych.

– Gdybym dysponowała nieograniczonymi środkami, stworzyłaby fundusz dla start-upów rozwijających VR na potrzeby edukacji i bezpieczeństwa – mówi Jagna Pomorska.

Po godzinach regularnie biega i śpiewa. Czas wolny spędza też w teatrze, operze i na koncertach. Wieczory często rezerwuje na relacje – działa jako mentorka biznesu w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.