Start-up uprości sprawy sercowe

opublikowano: 02-06-2019, 22:00

Simplicardiac, w który zainwestowali znani z GPW menedżerowie, szuka pieniędzy na ułatwiającą zabiegi kardiologiczne opaskę uciskową

Na świecie co roku wykonuje się nawet 20 mln zabiegów cewnikowania serca, czyli wprowadzania przez jedną z tętnic cewnika — najczęściej po to, by zdiagnozować i leczyć chorobę wieńcową, która może prowadzić do zawału. Zazwyczaj cewnik wprowadzany jest w pachwinie przez tętnicę udową, ale coraz częściej robi się to w okolicy nadgarstka przez tętnicę promieniową. Po jego usunięciu tętnicę trzeba oczywiście zamknąć, a z tym czasem jest problem.

Simplicardiac, którego prezesem jest Andrzej Białkowski-Miler,
zakończył już prace projektowe. Na dokończenie procesu certyfikacji i
rozpoczęcie pilotażowej produkcji potrzebuje jeszcze około 1,5 mln zł
Zobacz więcej

PROSTY RACHUNEK:

Simplicardiac, którego prezesem jest Andrzej Białkowski-Miler, zakończył już prace projektowe. Na dokończenie procesu certyfikacji i rozpoczęcie pilotażowej produkcji potrzebuje jeszcze około 1,5 mln zł Fot. Marek Wiśniewski

— Pomysł na nasz biznes narodził się na sali operacyjnej podczas zabiegu, gdy profesor Mariusz Kruk z Instytutu Kardiologii w Aninie nie miał pod ręką standardowych opasek uciskowych, więc na poczekaniu zaimprowizował opatrunek zamykający tętnicę promieniową. Szybko doszedł do wniosku, że mechanizm jego działania można udoskonalić, złożył wniosek patentowy i zgłosił się do naszego zespołu, by przekuć to w projekt biznesowy — mówi Andrzej Białkowski-Miler, prezes Simplicardiacu.

Dotacyjne finansowanie

Simplicardiac już w 2015 r. pozyskał 1,3 mln zł finansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach pilotażowego programu Bridge Classic.

— Przeznaczyliśmy te pieniądze na prace badawczo-rozwojowe nad opaską uciskową, a także finansowanie procedur patentowych. Obecnie nasze rozwiązanie jest opatentowane m.in. w Polsce i Chinach. Na pozostałych kluczowych rynkach, takich jak Stany Zjednoczone czy kraje Europy Zachodniej, procedury patentowe trwają — mówi Andrzej Białkowski-Miler. Spółka zakończyła już prace projektowe, a teraz przygotowuje się do certyfikacji urządzenia medycznego i rozpoczęcia pilotażowej produkcji.

— Prowadzimy rozmowy z firmami z całego świata. Cewnikowanie przez tętnicę promieniową wywołuje mniej powikłań i generuje niższe koszty niż alternatywne metody, bo pacjenci spędzają mniej czasu w szpitalu. Nasze rozwiązanie upraszcza jeden z kluczowych elementów zabiegu, sądzimy więc, że będzie atrakcyjne dla pacjentów i lekarzy, a także dla globalnych firm medycznych obecnych na rynku kardiologii interwencyjnej — mówi prezes Simplicardiacu.

Długa droga

Opaska uciskowa może być gotowa do wprowadzenia na rynek w ciągu 15 miesięcy od momentu, gdy uzyska unijną certyfikację.

— Naszym celem jest doprowadzenie do przejęcia firmy lub produktu przez jednego z globalnych graczy, np. Boston Scientific, Teleflex, Terumo czy Abbott. Niedawne wielomilionowe transakcje firm działających w obszarze tzw. closure devices, m.in. Essential Medical, Access Closure, wskazują na atrakcyjność tego segmentu i dobre perspektywy wyjścia z inwestycji dla firm posiadających rozwiązania o globalnej innowacyjności — mówi Andrzej Białkowski-Miler.

Przedstawiciele Simplicardiacu nie chcą mówić oficjalnie o potrzebach kapitałowych spółki, ale wiadomo, że potrzebuje ona około 1,5 mln zł na dokończenie procesu certyfikacji i rozpoczęcie pilotażowej produkcji. Spółka ma obecnie sześciu udziałowców, w tym dwóch znanych na rynku kapitałowym. Jeden to Marcin Szumowski, były prezes Medicalgorithmicsu, a obecnie szef i znaczący akcjonariusz biotechnologicznego OncoArendi Therapeutics. Drugi to Tomasz Poniński znany m.in. ze spółki Airway Medix.

— Uzyskanie certyfikacji na rynku europejskim jest kamieniem milowym umożliwiającym spółce rozpoczęcie rozmów o partnerstwie z globalną firmą medyczną. Jeśli jednak chcemy uzyskać znacznie wyższy zwrot z inwestycji, powinniśmy wówczas wykonać serię postmarketingowych badań klinicznych — mówi Andrzej Białkowski-Miler.

Sprawdź program warsztatu "Rozwój produktów i usług", 27 czerwca 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy