Szyszko o zwiększeniu przepustowości kolejki na Kasprowy Wierch

Polska Agencja Prasowa SA
17-07-2006, 14:53

Minister środowiska Jan Szyszko wydał zgodę na zwiększenie do 360 osób na godzinę w zimie (w lecie nadal 180), przepustowości kolejki linowej na Kasprowy Wierch, pod warunkiem, że inwestycja nie będzie miała negatywnego wpływu na środowisko.

Minister środowiska Jan Szyszko wydał zgodę na zwiększenie do 360 osób na godzinę w zimie (w lecie nadal 180), przepustowości kolejki linowej na Kasprowy Wierch, pod warunkiem, że inwestycja nie będzie miała negatywnego wpływu na środowisko.

"Zezwoliłem na modernizację kolejki, ale zobowiązałem Polskie Koleje Linowe (PKL) do tzw. kompensacji przyrodniczej. PKL mają na miesiąc przed ukończeniem inwestycji m.in. zlikwidować pozostałości starych urządzeń narciarskich w rejonie Kasprowego Wierchu i wyremontować okoliczne szlaki" - powiedział Szyszko podczas poniedziałkowej konferencji prasowej.

Minister wyjaśnił, że jeśli inwentaryzacja wykaże jakiekolwiek pogorszenie środowiska przyrodniczego, czyli zmiany w zachowaniu oraz zmniejszenie liczby występujących inwentaryzowanych roślin i zwierząt, zgoda zostanie cofnięta. Inwentaryzacja ma być przeprowadzona przez specjalistów wskazanych przez Dyrektora Tatrzańskiego Parku Narodowego, na obszarze Doliny Suchej Stawiańskiej (Kocioł Gąsienicowy), Doliny Gorczykowej pod Zakosy oraz kopuły Kasprowego Wierchu.

Pierwsza inwentaryzacja przyrodnicza flory i fauny na być przestawiona 30 września 2006 r. i obejmie: świstaki, kozice, niedźwiedzie brunatne, cietrzewie, faunę glebową oraz glebę oraz pokrywę roślinną, a w szczególności murawy i kosówkę. Będzie to określenie tzw. stanu początkowego. Kolejne inwentaryzacje przeprowadzane będą 30 czerwca i 30 września każdego roku.

Minister zobowiązał inwestora do zlikwidowania m.in. pozostałości tzw. Gierkowych Murów, zlikwidowania fundamentów schroniska w Dolinie Pięciu Stawów, zlikwidowania wiaty krytej azbestem w Kuźnicach. Z krajobrazu ma zniknąć także betony bunkier w Dolinie Suchej Kasprowej przy szlaku na Myślenickie Turnie, który jest nieukończonym ujęciem wodnym z lat 30-tych ubiegłego wieku.

Polskie Koleje Linowe zwróciły się w połowie kwietnia do ministra środowiska o wydanie zezwolenie na przebudowę kolejki linowej. Dokument ten - będący formalnie pozwoleniem na budowę - jest ostatnim potrzebnym do rozpoczęcia modernizacji siedemdziesięcioletniej kolejki. Starania PKL o przebudowę kolejki na Kasprowy Wierch trwały kilkanaście lat.

Według władz PKL, mimo że przebudowa miała rozpocząć się w maju, to wciąż jest jeszcze czas, aby zdążyć z jej zakończeniem przed zimą. Modernizacja kolejki ma polegać na wymianie podpór, lin nośnych, wagoników i napędu, ale przy zachowaniu dotychczasowego usytuowania budynków i podpór. Projekt przewiduje podwyższenie podpór maksymalnie o 18 proc. Przebudowa będzie kosztowała około 60 mln zł.     kaw/ lip/

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / Szyszko o zwiększeniu przepustowości kolejki na Kasprowy Wierch