Tesla notuje spadek sprzedaży aut wyprodukowanych w Chinach

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2023-12-04 11:28

Chiński rynek motoryzacyjny największy na świecie rządzi się swoimi prawami. Dla zagranicznych producentów pozostaje trudny do ogarnięcia mimo miliardów dolarów jakie corocznie na nim inwestują. Nawet posiadanie własnego zakładu w Państwie Środka, jak w przypadku Tesli, nie gwarantuje jakiejś przewagi konkurencyjnej.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Listopad nie był udanym miesiącem dla Tesli na chińskim rynku. Amerykański producent samochodów elektrycznych odnotował spadek sprzedaży wytwarzanych za Wielkim Murem swoich pojazdów. Według danych Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA), zmniejszyła się ona aż o 17,9 proc. w ujęciu rocznym spadając do 82 432 aut.

Lepiej sytuacja wygląda w porównaniu miesięcznym. W tym przypadku dostawy produkowanych w Chinach modeli 3 i Y pochodzących z fabryki w Szanghaju zwiększyła się o 14,3 proc.

Amerykanom wyrasta potężna konkurencja w postaci lokalnych marek. Przede wszystkim ze strony koncernu BYD, który zamierza zdetronizować Teslę. Największa chińska marka samochodowa sprzedała w listopadzie 170 150 pojazdów w pełni elektrycznych, co oznacza, że w pierwszych dwóch miesiącach kwartału październik-grudzień łączna sprzedaż wyniosła 335 655 sztuk. Tesla, która nie publikuje miesięcznych danych, sprzedała w kwartale lipiec-wrzesień 435 059 pojazdów elektrycznych.

BYD z siedzibą w Shenzhen zamierza w tym roku sprzedać 3 mln pojazdów hybrydowych i elektrycznych, a listopadowy wynik podnosi tę liczbę do 2,67 mln w 2023 r.