To mali skorzystają na umowie USA-UE

opublikowano: 14-03-2014, 00:00

Ujednolicenie przepisów jest ważniejsze od obniżek ceł dla amerykańskich spółek z sektora MSP.

Transatlantyckie Partnerstwo w Handlu i Inwestycjach (TTIP) odsuwa się w czasie, a to wielka szkoda, bo dla małych i średnich firm umowa handlowa między USA a Unią Europejską ma kolosalne znaczenie.

— Panuje przekonanie, że umowy międzyrządowe pomagają dużym firmom. Jednak 85 proc. transakcji dużych koncernów dotyczy sprzedaży do ich własnych spółek zależnych, a 75 proc. MSP eksportuje do zewnętrznych firm. Dlatego na TTIP skorzystają głównie przedsiębiorstwa tego sektora — uważa Kimberly Benson, wiceprezes Cange International, spółki z San Diego w Kaliforni, która pomaga innym w ekspansji międzynarodowej. Wyjaśnia, jak wysokie cła i odmienne standardy hamują handel, a ich odblokowanie go ułatwia.

— Jeden z naszych największych klientów, producent AGD, eksportował do Meksyku. Cła wynosiły 20 proc. i nie było możliwości zbudowania sieci dystrybucji. Mieliśmy jednego dystrybutora, który starał się sprzedać sprzęt bezpośrednio klientom. To nie działało. Gdy cła spadły do 0 proc., można było zainwestować w sieć sprzedaży. Nasz dystrybutor zaczął sprzedawać sprzęt 90 sklepom. Sprzedaż skoczyła — opowiada Kimberly Benson.

Jak mówi, redukcja ceł nie oznacza, że eksporter więcej zarobi, ale będzie mieć szansę efektywnie wejść na rynek. Po podpisaniu umowy z Meksykiem umowy o NAFTA, eksport z USA do tego kraju skoczył od 1993 r. o 420 proc. Jeszcze ważniejszy spodziewany efekt TTIP to jeden standard w przepisach.

— Ten sam klient miał ogromne trudności z wejściem do Europy. Produkowana przez niego kuchenka gazowa była zabezpieczona na wypadek zgaśnięcia płomienia inaczej, niż wymaga się w Europie. Nasze rozwiązanie to system automatycznego zapalenia płomienia. W Europie trzeba odciąć gaz. Spółka zainstalowała dodatkowo ten drugi system bezpieczeństwa do kuchenek na eksport do Europy. Było to kosztowne i czasochłonne — relacjonuje Kimberly Benson. Zaznacza, że dla innowacyjnych spółek kluczowy jest czas wejścia na rynek. Ocenia, że jeśli TTIP wejdzie w życie, istnieje kilka możliwych rozwiązań.

— Strona europejska i amerykańska mogą przyjąć, że będą obowiązywały standardy obu stron, postawić na jeden albo w przyszłości przy opracowywaniu norm dla nowych produktów działać w porozumieniu — uważa wiceprezes Cange International. Jej zdaniem, europejskie małe i średnie firmy radzą sobie na świecie lepiej niż amerykańskie.

— Eksportuje 25 proc. z nich, wśród firm z USA ten odsetek wynosi tylko 5 proc. — przyznaje Kimberly Benson. Negocjacje TTIP miały się zakończyć jesienią tego roku, ale teraz mówi się raczej o końcu 2015 r. Londyński instytut CEPR szacuje, że eksport z UE do USA wzrośnie o 28 proc., czyli o 187 mld EUR.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane