Ubezpieczyciele odkryli AI. Branża coraz chętniej korzysta z nowych technologii

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2024-05-06 20:00

Sektor ubezpieczeniowy dostrzegł szansę rozwoju w sztucznej inteligencji. Wdrożeń i pomysłów na kolejne zastosowania przybywa.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czy firmy ubezpieczeniowe są gotowe wkroczyć w erę sztucznej inteligencji
  • z jakich rozwiązań korzystają i gdzie dostrzegają szansę na dalszą cyfryzację
  • jakie korzyści płyną z digitalizacji biznesu ubezpieczeniowego
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Branża ubezpieczeniowa otwiera się na cyfryzację i nowoczesne technologie. Z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń i Accenture „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce” wynika, że próbę ich wdrożenia podjęło ok. 75 proc. instytucji. Widać duże zainteresowanie sztuczną inteligencją (artificial intelligence – AI).

- Wzrost zaangażowania ubezpieczycieli w cyfryzację procesów wewnątrz firmy oraz koncentracja na oczekiwaniach i potrzebach klientów w działaniach skierowanych na zewnątrz są kluczowe dla budowania trwałej przewagi konkurencyjnej i zrównoważonego rozwoju organizacji – zaznaczył Maciej Rekosz, dyrektor praktyki konsultingu dla sektora ubezpieczeń w Accenture w Polsce, cytowany w komunikacie.

Branża testuje sztuczną inteligencją

Wśród rozwiązań, w które firmy inwestują najwięcej - oprócz portali klienta czy aplikacji mobilnych - są: sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, automatyzacja i robotyka, chatboty i voiceboty AI. Aż trzy czwarte ubezpieczycieli już wdrożyło lub planuje wdrożyć w przyszłości rozwiązania bazujące na AI. Wszystko wskazuje na to, że technologia ma szansę znaleźć wiele zastosowań, m.in. w automatyzacji obsługi klienta, wycenie polis, a także jako element strategii weryfikacji i zapobiegania oszustwom.

- Ubezpieczyciele, którzy dotychczas w większości proponowali swoim klientom tradycyjny sposób sprzedaży i obsługi ubezpieczeń, dołączają obecnie do innych instytucji rynku finansowego w procesach zdalnej sprzedaży i obsługi. Zmiana technologiczna dotyczy nie tylko relacji z klientami, ale także wewnętrznych procesów ubezpieczycieli. W ostatnich latach znaczące usprawnienia przyniosła robotyzacja powtarzalnych czynności ubezpieczeniowych. Obecnie sprawdzam, jakie korzyści możemy osiągnąć dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, np. nowoczesnych modeli językowych – stwierdził Piotr Kułagowski, przewodniczący komisji ds. digitalizacji sektora ubezpieczeń Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Weź udział w szkoleniu online "AI dla MŚP" >>

AI w praktycznym zastosowaniu

Sztuczna inteligencja i automatyzacja mocno zmieniają tradycyjne modele obsługi wniosków oraz przetwarzanie zgłoszeń szkód. „Dzięki narzędziom takim jak GenAI zwiększy się funkcjonalność oraz zdolność do naturalnej komunikacji wykorzystywanych dotychczas chatbotów i voicebotów odpowiadających na najczęściej zadawane pytania, co pozwoli na efektywniejszą obsługę zapytań klientów i lepsze wsparcie posprzedażowe” – twierdzą autorzy raportu.

Algorytmy sztucznej inteligencji będą coraz skuteczniej wspierać ubezpieczycieli także przy klasyfikacji i przetwarzaniu danych z dokumentacji, analizie zdjęć szkód i uszkodzeń. W przypadku drobnych i prostych szkód majątkowych na znaczeniu może dodatkowo zyskać samoobsługa.

80 proc.

Tylu ubezpieczycieli - według raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) i Accenture „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce” - zwiększyło w ostatnich dwóch latach nakłady finansowe na rozwój technologiczny.

Nowoczesne technologie w tym kontekście mogą z jednej strony wpłynąć na optymalizację procesów ubezpieczeniowych, czasu obsługi i kosztów, z drugiej – zwiększyć zadowolenie klientów z usługi.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe mogą znaleźć coraz więcej zastosowań także w tworzeniu „zaawansowanych modeli taryfikacyjnych, które uwzględniają cechy behawioralne klientów, umożliwiając precyzyjne dopasowanie oferty ubezpieczenia do indywidualnego profilu ryzyka”, jak również w automatyzacji marketingu, segmentacji klientów i personalizacji kampanii produktowych.