Branża ubezpieczeniowa otwiera się na cyfryzację i nowoczesne technologie. Z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń i Accenture „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce” wynika, że próbę ich wdrożenia podjęło ok. 75 proc. instytucji. Widać duże zainteresowanie sztuczną inteligencją (artificial intelligence – AI).
- Wzrost zaangażowania ubezpieczycieli w cyfryzację procesów wewnątrz firmy oraz koncentracja na oczekiwaniach i potrzebach klientów w działaniach skierowanych na zewnątrz są kluczowe dla budowania trwałej przewagi konkurencyjnej i zrównoważonego rozwoju organizacji – zaznaczył Maciej Rekosz, dyrektor praktyki konsultingu dla sektora ubezpieczeń w Accenture w Polsce, cytowany w komunikacie.
Branża testuje sztuczną inteligencją
Wśród rozwiązań, w które firmy inwestują najwięcej - oprócz portali klienta czy aplikacji mobilnych - są: sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, automatyzacja i robotyka, chatboty i voiceboty AI. Aż trzy czwarte ubezpieczycieli już wdrożyło lub planuje wdrożyć w przyszłości rozwiązania bazujące na AI. Wszystko wskazuje na to, że technologia ma szansę znaleźć wiele zastosowań, m.in. w automatyzacji obsługi klienta, wycenie polis, a także jako element strategii weryfikacji i zapobiegania oszustwom.
- Ubezpieczyciele, którzy dotychczas w większości proponowali swoim klientom tradycyjny sposób sprzedaży i obsługi ubezpieczeń, dołączają obecnie do innych instytucji rynku finansowego w procesach zdalnej sprzedaży i obsługi. Zmiana technologiczna dotyczy nie tylko relacji z klientami, ale także wewnętrznych procesów ubezpieczycieli. W ostatnich latach znaczące usprawnienia przyniosła robotyzacja powtarzalnych czynności ubezpieczeniowych. Obecnie sprawdzam, jakie korzyści możemy osiągnąć dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, np. nowoczesnych modeli językowych – stwierdził Piotr Kułagowski, przewodniczący komisji ds. digitalizacji sektora ubezpieczeń Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Weź udział w szkoleniu online "AI dla MŚP" >>
AI w praktycznym zastosowaniu
Sztuczna inteligencja i automatyzacja mocno zmieniają tradycyjne modele obsługi wniosków oraz przetwarzanie zgłoszeń szkód. „Dzięki narzędziom takim jak GenAI zwiększy się funkcjonalność oraz zdolność do naturalnej komunikacji wykorzystywanych dotychczas chatbotów i voicebotów odpowiadających na najczęściej zadawane pytania, co pozwoli na efektywniejszą obsługę zapytań klientów i lepsze wsparcie posprzedażowe” – twierdzą autorzy raportu.
Algorytmy sztucznej inteligencji będą coraz skuteczniej wspierać ubezpieczycieli także przy klasyfikacji i przetwarzaniu danych z dokumentacji, analizie zdjęć szkód i uszkodzeń. W przypadku drobnych i prostych szkód majątkowych na znaczeniu może dodatkowo zyskać samoobsługa.
Tylu ubezpieczycieli - według raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) i Accenture „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce” - zwiększyło w ostatnich dwóch latach nakłady finansowe na rozwój technologiczny.
Nowoczesne technologie w tym kontekście mogą z jednej strony wpłynąć na optymalizację procesów ubezpieczeniowych, czasu obsługi i kosztów, z drugiej – zwiększyć zadowolenie klientów z usługi.
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe mogą znaleźć coraz więcej zastosowań także w tworzeniu „zaawansowanych modeli taryfikacyjnych, które uwzględniają cechy behawioralne klientów, umożliwiając precyzyjne dopasowanie oferty ubezpieczenia do indywidualnego profilu ryzyka”, jak również w automatyzacji marketingu, segmentacji klientów i personalizacji kampanii produktowych.