Uczelnia i biznes - idealny wzór na synergię

Partnerem publikacji jest Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
opublikowano: 2024-09-10 09:55

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu toruje ścieżki do nowoczesnej edukacji, łącząc teorię z praktyką biznesową.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Forum Ekonomiczne w Karpaczu to doskonała okazja do rozmów na najważniejsze tematy gospodarcze i społeczne. W trakcie tegorocznej konferencji, w Strefie Dolnego Śląska, odbyło się spotkanie z przedstawicielami Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Opowiedzieli oni o synergii, jaka panuje pomiędzy ich uczelnią a środowiskiem biznesowym. Wydarzenie było również okazją do zaprezentowania książki „Podstawy nowoczesnego marketingu” autorstwa prof. Philipa Kotlera, której współautorem jest dr Mariusz Soltanifar, a współautorką – wykładowczyni wrocławskiego uniwersytetu, prof. Barbara Mróz-Gorgoń.

Spotkanie prowadziła Kinga Jurga, dziennikarka „Pulsu Biznesu”. Jej gośćmi byli: Ałła Witwicka-Dudek, dyrektor Centrum Współpracy z Biznesem Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu; Jan Jakub Cendrowski, dyrektor inQUBE Uniwersyteckiego Inkubatora Przedsiębiorczości; oraz prof. Barbara Mróz-Gorgoń z Katedry Zaawansowanych Badań w Zarządzaniu, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.

Nauka i biznes

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu aktywnie rozwija współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Dlatego uczelnia otworzyła tzw. Centrum Współpracy z Biznesem (CWB). Dzięki niemu dostosowuje swoje działania do zmieniających się wymagań rynku pracy i potrzeb biznesu. Inicjatywa buduje wizerunek uczelni otwartej na współpracę praktyczną i naukową oraz wspieranie rozwoju gospodarki opartej zarówno na wiedzy, jak i praktyce.

– Dysponujemy specjalistycznymi jednostkami, które współpracują z różnorodnymi sektorami biznesu, obejmującymi zarówno małe przedsiębiorstwa, jak i duże korporacje. Korzystamy ze wsparcia finansowego firm, jednocześnie oferując pomoc osobom chcącym założyć własny biznes lub start-up poprzez edukację, infrastrukturę oraz mentoring – opowiadał Jan Jakub Cendrowski.

Centrum Współpracy z Biznesem organizuje liczne inicjatywy, które łączą studentów z przedstawicielami firm. Jednym z kluczowych działań jest organizowanie szkoleń i warsztatów, które umożliwiają studentom zdobywanie praktycznych umiejętności. Firmy promują się wśród studentów, a ci zyskują bezpośredni kontakt z przyszłymi pracodawcami. W ciągu roku akademickiego uczelnia organizuje średnio 30 takich wydarzeń, które nie tylko rozwijają kompetencje studentów, ale też często prowadzą do uzyskania certyfikatów.

– Często zapraszamy na uczelnię przedstawicieli biznesu, co podnosi poziom dydaktyki. To ważne, aby studenci mieli kontakt z rzeczywistymi warunkami gospodarczymi. Taka współpraca przynosi wymierne korzyści, pozwala im zdobywać praktyczną wiedzę i lepiej przygotować się do wymagań rynku pracy – tłumaczyła Ałła Witwicka-Dudek.

Małżeństwo między biznesem a nauką dopiero się zawarło. Biznes rozumie, że bez nauki nie ma możliwości rozwoju

prof. Barbara Mróz-Gorgoń
Katedra Zaawansowanych Badań w Zarządzaniu, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

W ramach współpracy z biznesem uniwersytet realizuje również długofalowe programy szkoleniowe. Jednym z nich jest HPE Academy, organizowany przez firmę Hewlett Packard Enterprise. Program ten funkcjonuje już od 10 lat, a jego uczestnicy zdobywają kompetencje zarówno miękkie, jak i twarde, przydatne w pracy w korporacjach. W najnowszej edycji, planowanej na 2024 r., studenci będą mieli okazję uczestniczyć w szkoleniach z zakresu komunikacji biznesowej, SQL oraz well-being.

– Małżeństwo między biznesem a nauką dopiero się zawarło. Biznes rozumie, że bez nauki nie ma możliwości rozwoju – mówiła prof. Barbara Mróz-Gorgoń.

Warto wspomnieć również o inicjatywie inQUBE, czyli Uniwersyteckim Inkubatorze Przedsiębiorczości. Inicjatywa wspiera rozwój gospodarczy środowiska akademickiego oraz małych i średnich firm, szczególnie z branży ICT. Działa jako centrum innowacyjnej wiedzy, łącząc studentów, start-upy, naukowców, fundusze VC, a także instytucje samorządowe i państwowe. Oferuje wsparcie zarówno infrastrukturalne, jak i zdalne, w formie mentoringu z zakresu marketingu, sprzedaży, prawa i technologii. Dzięki współpracy z firmami doradczymi i ekspertami inkubator zapewnia dedykowaną pomoc, organizując programy akceleracyjne, warsztaty oraz konsultacje inwestorskie.

Wyjątkowa publikacja

Podczas spotkania zaprezentowano książkę pt. „Podstawy nowoczesnego marketingu”. Jest ona owocem współpracy prof. Barbary Mróz-Gorgoń z zespołem cenionego międzynarodowego eksperta prof. Philipa Kotlera. Publikacja została przygotowana przez grupę naukowców, którzy zbadali sukcesy blisko 40 polskich firm i start-upów. Książka łączy teorię z praktyką, dostarczając wartościowych materiałów edukacyjnych dla studentów biznesu i profesjonalistów.

– Przypadek sprawił, że uczestniczyłam w konferencji z profesorem Kotlerem, który uznawany jest za guru światowego marketingu. Jego zespół zaprosił mnie do współpracy w ramach „Kotler Impact”. Wkrótce doszliśmy do wniosku, że brakuje książki kompleksowo opisującej modele rynkowe w kontekście marketingu. Po zaprezentowaniu mu historii polskich firm profesor uznał, że warto uwzględnić je jako przykłady sukcesu w naszej publikacji – opowiedziała o początkach współpracy z profesorem Kotlerem prof. Barbara Mróz-Gorgoń.

Philip Kotler, autor książki, jest jednym z najwybitniejszych myślicieli w dziedzinie marketingu. Profesor marketingu międzynarodowego w Kellogg School of Management, zdobył tytuł magistra ekonomii na Uniwersytecie w Chicago oraz doktorat z ekonomii w MIT. Jest autorem ponad 80 książek i 150 artykułów naukowych, a jego prace były konsultowane przez takie firmy jak IBM czy Ford. Jego książka „Marketing management” znajduje się na liście 50 najlepszych książek biznesowych wszechczasów, a „Financial Times” uznał go za jednego z 10 najlepszych myślicieli biznesowych.