Nowe przepisy unijne znane jako Akt o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act, DSA) określają firmy z ponad 45 mln użytkowników miesięcznie jako bardzo duże platformy internetowe, w konsekwencji czego podlegają takim obowiązkom, jak zarządzanie ryzykiem i poddawanie się zewnętrznemu niezależnemu audytowi.
Grzywny za niestosowanie się
Ponadto są zobowiązane do udostępniania danych władzom oraz unijnym badaczom naukowym i przyjęcia kodeksu postępowania.
Komisja Europejska wyznaczyła platformom internetowym i wyszukiwarkom czas do 17 lutego na opublikowanie danych dotyczących ich miesięcznych aktywnych użytkowników. Firmy, które przekroczą unijny próg mają cztery miesiące na dostosowanie się do reguł, albo zostaną nałożone na nie grzywny.
YouTube liderem
Twitter ujawnił na podstawie szacunków z ostatnich 45 dni, że miesięcznie ma średnio 100,9 mln użytkowników w krajach Unii.
Alphabet, do którego należy Google, dostarczył dwa zestawy liczb - jeden oparty na wylogowanych odbiorcach, a drugi na kontach użytkowników. Średnia liczba miesięczna zalogowanych użytkowników w UE wyniosła 278,6 mln dla Google Maps, 274,6 mln w Google Play, 332 mln w Google Search, 74,9 mln w Shopping i 401,7 mln w YouTube.
Jedynie App Store dla iPhone’ów przekroczył próg
Apple powiedział, że jedynie App Store dla iPhone’ów kwalifikuje się jako bardzo duża platforma - korzysta z niej miesięcznie 45 mln osób. Będzie jednak stosował te same zasady dla App Store dla iPadów, komputerów Mac, Apple Watch i App TV.
Meta z kolei miała średnio 255 mln aktywnych użytkowników z UE na Facebooku i ok. 250 mln na Instagramie miesięcznie w ciągu ostatniego półrocza 2022 r.