Unijne wsparcie dla start-upów ze wschodu

Materiał Partnera
05-12-2016, 00:00

Na młode, innowacyjne firmy, które chcą przekuć nowatorskie rozwiązania w biznes i wejść z nimi na rynek, czeka pomoc ekspertów i dotacje

„Platformy startowe dla nowych pomysłów” to jedno z najważniejszych działań w programie operacyjnym Polska Wschodnia (POPW). Oferuje wsparcie młodym, przedsiębiorczym osobom, które mają pomysł na biznes i potrzebują pomocy przy wprowadzaniu go na rynek. Innowatorem może być zarówno jedna osoba, jak i kilka osób tworzących zespół. Innowacyjność, potencjał rynkowy, opłacalność — to podstawowe kryteria, którymi kierują się eksperci oceniający wnioski złożone przez młodych ludzi. Wszystko zaczęło się od przeprowadzonego w 2015 r. pilotażowego konkursu, w którym wnioski o dofinansowanie składały ośrodki innowacji. Unijne wsparcie na świadczenie usług otrzymały: Hub of Talents (Białostocki Park Naukowo- -Technologiczny), TechnoparkBiznesHub (Kielecki Park Technologiczny) i Connect (Lubelski Park Naukowo-Technologiczny). Do podziału było 24 mln 720 tys. zł. I właśnie do tych Platform startowych mogły zgłaszać się potem młode osoby chcące założyć firmę. Do tej pory trafiło do nich ponad 650 pomysłów. W każdej z platform wsparcia w obszarze dopracowywania produktów udzielają m.in. jednostki naukowe, duże przedsiębiorstwa, fundusze venture capital, prywatni inwestorzy i akceleratory. Na instrumenty związane z Platformami startowymi w POPW przeznaczono w sumie 200 mln EUR.

Specjaliści zweryfikują

Jeżeli zgłoszona propozycja biznesowa zostanie pozytywnie oceniona przez ekspertów, to pomysłodawca zakłada działalność gospodarczą w formule spółki kapitałowej — akcyjnej lub z o.o. Od tego momentu uczestniczy w programie inkubacyjnym. Jego celem jest przygotowanie zweryfikowanego przez rynek rentownego modelu biznesowego. Na tym etapie nie ma pomocy finansowej. Młodzi przedsiębiorcy mogą natomiast liczyć na wsparcie mentorskie i korzystać z zaplecza parków naukowo-technologicznych (animatorów platform). Platforma startowa świadczy również usługi na potrzeby rozwoju produktów na rynku, m.in. biznesowe, specjalistyczne, prawne czy technologiczne. Program inkubacji nie powinien trwać dłużej niż dziesięć miesięcy. Przedsiębiorcy, których pomysły zostały rozwinięte w ramach programu inkubacji, mogą ubiegać się w dalszym etapie o wsparcie finansowe. Bezzwrotne dotacje na wejście start-upu na rynek i jego początkową fazę działania oferuje poddziałanie 1.1.2. POPW („Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej). Organizatorem konkursu jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Nabór wniosków będzie trwał aż do 21 lipca 2017 r. Jego budżet wynosi 65,6 mln zł, a konkurs jest podzielony na etapy. Obejmuje nabór wniosków o dofinansowanie w terminach miesięcznych.

Innowatorzy zyskają

Firma może otrzymać nawet 800 tys. zł dofinansowania. Udział dotacji unijnej w całości wydatków może wynosić maksymalnie 85 proc. kosztów

kwalifikowanych projektu. Wniosek o dofinansowanie należy złożyć w wersji elektronicznej. Eksperci będą oceniać m.in. innowacyjność produktu i założenia modelu biznesowego. Sprawdzą też, czy start-up ma personel z kompetencjami niezbędnymi do realizacji projektu. Warto pamiętać o tym, żeby przedsięwzięcie wpisywało się w regionalne inteligentne specjalizacje wspólne dla co najmniej dwóch województw z Polski Wschodniej — poza tym jego realizacja powinna przyczyniać się do promocji i zrównoważonej gospodarki. Od wnioskującego o dotację start-upu wymagany jest wkład własny w wysokości min. 15 proc.wydatków kwalifikowanych. Jakie koszty projektu kwalifikują się do dofinansowania? Chodzi m.in. o zakup usług informatycznych, wzorniczych, technicznych, doradczych i eksperckich związanych z rozwijaniem modelu biznesowego. Na finansowe wsparcie mogą również liczyć działania informacyjno-promocyjne, zakup środków trwałych (z wyjątkiem nieruchomości), wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how czy nieopatentowanej wiedzy technicznej. Unijne dotacje mogą być także przeznaczone na zakup surowców lub materiałów (do testowania lub właściwej produkcji), na uczestnictwo w krajowych oraz zagranicznych wydarzeniach targowo-wystawienniczych i misjach gospodarczych, w tym międzynarodowych. Dofinansowaniu podlegają również koszty organizacji i przeprowadzenia działań służących ekspansji rynkowej. Fundusze unijne mogą pokryć koszty pośrednie związane z realizacją projektu (administracyjne, wynajmu lub utrzymania budynków niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, zakupu usług zewnętrznych). Organizatorzy konkursu zwracają uwagę, że poddziałanie 1.1.2 POPW skierowane jest wyłącznie do przedsiębiorstw w formie spółki kapitałowej, które pozytywnie zakończyły program inkubacji innowacyjnego pomysłu w ramach poddziałania 1.1.1 POPW. Oznacza to, że młode, innowacyjne firmy muszą utworzyć produkt lub usługę na podstawie opracowanego i zweryfikowanego rynkowo modelu biznesowego oraz otrzymać pozytywną rekomendację animatora platformy startowej. Projekt musi być też realizowany na terytorium co najmniej jednego województwa makroregionu Polski Wschodniej (tj. woj. lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie).

Oryginalne rozwiązania

Poniżej kilka przykładów ciekawych start-upów, które z sukcesem zakończyły proces inkubacji z pomocą Platform startowych. Firma Termdach postawiła na produkt, który pozyskuje energię bezpośrednio z dachu. Projekt został zakwalifikowany do inkubacji w Olsztyńskim Parku Naukowo- Technologicznym. Jego realizacji podjęli się dwaj inżynierowie energetyki. Do zespołu dołączył również doświadczony dekarz, który posiada praktyczną wiedzę na temat konstrukcji dachowych, oraz młody przedsiębiorca z doświadczeniem w zarządzaniu firmą. Młodzi innowatorzy chcieli udoskonalić powszechnie znany produkt pozyskujący energię słoneczną. Wspólnie wymyślili nowy, innowacyjny kolektor, który jest niewidoczny dla ludzkiego oka. Podnosi też walory estetyczne dachu przy zachowaniu tych samych właściwości urządzenia. Dzięki wynalazkowi można wykorzystywać całą powierzchnię dachu, a tym samym pozyskiwać więcej energii. Projekt polega na zwiększeniu efektywności energetycznej budynku poprzez wdrożenie systemu, który odzyskuje energię słoneczną bezpośrednio z dachu. Podczas tego zjawiska wykorzystywany jest proces chłodzenia i ogrzewania materiałów. Być może już niedługo takie pokrycie dachowe stanie się konkurencją dla kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych.

W świecie mitologii

Ostatniego lata gra „Pokemon GO” zawładnęła umysłami milionów młodych ludzi na całym świecie. I tak szybko, jak pojawiła się na rynku, tak szybko zaczęła tracić graczy. Jedną z przyczyn może być fakt nieprzystosowania jej do naszej kultury. Wiadomo, że największą popularnością cieszą się gry RPG oparte na polskiej tradycji. Z takiego założenia wyszedł Marek Maruszczak — autor projektu geolokalizacyjnej gry mobilnej w świecie mitologii słowiańskiej. Młody przedsiębiorca złożył wniosek w naborze do platformy startowej „Hub of Talents” w Olsztyńskim Parku Naukowo- -Technologicznym. Tam doceniono jego innowacyjność, a przedsięwzięcie „Slavic Monsters” ma szansę trafić do szerokiego grona odbiorców. W projekcie chodzi o to, że gracz może spotkać w świecie rzeczywistym mityczne stworzenia wszędzie tam, gdzie występowały według lokalnych legend i podań. Pomysłodawcy podkreślają, że w „Slavic Monsters” znajdzie się wiele rozwiązań, których nie było w „Pokemon GO”, a solidna dawka słowiańskiej kultury ma szansę wypromować grę na międzynarodowych rynkach. Innym innowatorem, który zdecydował się na współpracę z platformą startową „Hub of Talents” w Parku Przemysłowym w Łomży, jest Paweł Szewczuk z firmy Imperio Laboratories. Jego projekt dotyczy sprzętu laboratoryjnego wykorzystywanego w reakcjach biotechnologicznych. Młody wynalazca ma już opracowany prototyp drugiej generacji. Jest to urządzenie, które służy do zapewnienia stałej temperatury podczas reakcji biotechnologicznych i biochemicznych. Szewczuk ma nadzieję, że dzięki uzyskanej dotacji unijnej liczba osób zaangażowanych w pracę nad jego przedsięwzięciem zwiększy się w ciągu najbliższych dwóch lat do co najmniej dziesięciu.

Dla fanów literatury

O tym, że można połączyć miłość do książek z pomysłem na dobry biznes, przekonali się młodzi pasjonaci literatury z Olsztyna. Ich projekt „Literacka Mapa Świata” został zakwalifikowany do inkubacji. Chodzi o nowatorską platformę internetową o charakterze społecznościowym. Odwiedzający ją turyści będą mogli w łatwy sposób odnaleźć i kupić książki, których akcja rozgrywa się w miejscu, jakie planują odwiedzić, zabrać ze sobą powieść lub reportaż zamiast tradycyjnego przewodnika lub w każdej chwili pobrać treść e-booka. Pasjonaci literatury znajdą tu gotowe propozycje szlaków turystycznych śladami bohaterów swojej ulubionej powieści.

Wszystkich zainteresowanych dodatkowymi informacjami nt. konkursu Programu Polska Cyfrowa dotyczącymi zwiększenia dostępu do szerokopasmowego internetu zapraszamy do obejrzenia wideowywiadu z Elizą Pogorzelską, dyrektorem Departamentu Wdrażania Projektów Cyfrowych w Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Wywiad można obejrzeć na stronie: www.funduszeunijne.pb.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał Partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Unijne wsparcie dla start-upów ze wschodu