Usługi w Chinach lekko wyhamowały

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2024-05-06 06:19

Aktywność sektora usługowego w chińskiej gospodarce nieznacznie wyhamowała w kwietniu, niemniej odnotowuje w dalszym ciągu solidny rozwój. Co istotne, odnotowano mocny wzrost liczby nowych zamówień.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Opracowywany przez Caixin/S&P Global wskaźnik PMI dla sektor usług w oszacowaniu na kwiecień 2024 r. spadł do 52,5 pkt z 52,7 pkt w marcu, odnotowując jednam mimo osłabienia 16-ty miesiąc powyżej progu 50 pkt oddzielającego rozwój od kurczenia się. Odczyt okazał się zgodny z oczekiwaniami rynku.

Wśród plusów takiego odczytu ekonomiści wymieniają m.in. fakt, że liczba nowych transakcji wzrosła najbardziej od prawie roku, czemu sprzyjał ostatni wzrost aktywności i poprawa zaufania. Z kolei wzrost nowych zamówień przyspieszył najszybciej od maja 2023 r. w związku z poprawą warunków popytowych i poszerzeniem bazy klientów, przy czym sprzedaż zagraniczna wzrosła najbardziej od 10 miesięcy, napędzana rosnącą aktywnością turystyczną.

Łyżką dziegciu w tej beczce miodu jest jednak trzeci z rzędu spadek zatrudnienia oraz pozostanie zaległości na dotychczasowym poziomie.

Po stronie kosztów inflacja kosztów produkcji przyspieszyła ze względu na wyższe koszty surowców, pracy i energii, mimo że kształtowała się poniżej średniej. Tymczasem inflacja cen wyrobów gotowych wzrosła powyżej średniej, ponieważ firmy starały się dzielić z klientami rosnące obciążenia kosztowe

W rezultacie poprawiło się zaufanie biznesowe wśród chińskich usługodawców w nadchodzących 12 miesiącach do najwyższego poziomu w tym roku.

Złożony indeks PMI Caixin/S&P, który śledzi zarówno sektor usług, jak i sektor produkcyjny, wzrósł w zeszłym miesiącu do 52,8 pkt z 52,7 pkt w marcu, co oznacza najszybsze tempo od maja 2023 r.