Opracowywany wspólne przez Caixin i S&P Global wskaźnik PMI dla sektora usług w Chinach w oszacowaniu na styczeń 2025 r. nieoczekiwanie spadł do 51 pkt z siedmiomiesięcznego szczytu osiągniętego w grudniu na pułapie 52,5 pkt. Styczniowy odczyt był najniższy od września zeszłego roku i okazał się słabszy niż oczekiwali ekonomiści. Mediana ich prognoz wskazywała bowiem na wartość na poziomie 52,4 pkt.
Mimo wyraźnego spowolnienie wskaźnik utrzymał się nad progiem 50 pkt oddzielającym ekspansję od kurczenia się.
Jest to zgodne z oficjalnym wskaźnikiem PMI, który wykazał osłabienie aktywności w sektorze usług z 52,0 do 50,3 pkt. W przeciwieństwie do oficjalnego PMI dla usług, sondaż Caixin koncentruje się na mniejszych firmach prywatnych.
W komunikacie podkreślono, że wzrost liczby nowych firm spadł do czteromiesięcznego minimum, zatrudnienie zmalało najbardziej od kwietnia 2024 r., a inflacja cen sprzedaży spowolniła.
Wzrost sprzedaży był napędzany z kolei przez wyższy popyt krajowy i nową sprzedaż zagraniczną po spadku zamówień eksportowych w grudniu.
Jak akcentują specjaliści, siła gospodarki konsumenckiej będzie w centrum uwagi chińskich władz po tym, jak wymieniły pierwsze ciosy w wojnie handlowej z USA. Pilnie potrzebna jest poprawa popytu krajowego, aby pomóc zrównoważyć skutki wyższych taryf na eksport nałożonych w tym tygodniu przez administrację Donalda Trumpa.