Użytkownik nie dorósł do chmury

Mirosław KonkelMirosław Konkel
opublikowano: 2020-08-31 22:00

Łatwiej zdecydować się na usługowy model IT, niż zapewnić bezpieczeństwo tej technologii. Nadzieją jest outsourcing.

Dwa lata temu Gartner prognozował, że do 2020 r. aż 80 proc. naruszeń bezpieczeństwa chmury obliczeniowej będzie wynikać nie z luk w zabezpieczeniach dostawców usług, ale z błędów użytkownika: złej konfiguracji, niewłaściwego zarządzania danymi uwierzytelniającymi i kradzieży poufnych informacji.

Czarne przewidywania analityków się sprawdzają. Działający w sieci przestępcy wykorzystują źle chronione aplikacje do dystrybucjioprogramowania ransomware (blokuje dostęp do systemu komputerowego i żąda okupu za przywrócenie stanu pierwotnego), tworzenia botnetów (przejmowanie kontroli nad komputerami) i kopania kryptowalut. Zużywa to zasoby obliczeniowe zaatakowanej firmy.

Raport Check Pointa nie pozostawia złudzeń: bezpieczeństwo chmury, zwłaszcza publicznej, jest dużym wyzwaniem dla pracowników działów IT. Przyznaje to 75 proc. firmowych informatyków. 68 proc. respondentów główny problem widzi w tym, że ich spółki korzystają z usług dwóch lub więcej dostawców cloudu. Aby w tej sytuacji zapewnić zgodność środowisk, trzeba używać wielu różnych narzędzi i konsol zarządzających.

— Migracje i wdrożenia w chmurze nierzadko wyprzedzają zdolności firmowych zespołów bezpieczeństwa do obrony przed atakami i włamaniami. Wykorzystywane rozwiązania zapewniają ograniczoną ochronę, a członkom działów informatycznych często brakuje wiedzy niezbędnej do ulepszenia procesów bezpieczeństwa i zgodności — mówi Tsion Gonen, szef linii produktów w chmurze w Check Point Software.

Dobra wiadomość brzmi: przedsiębiorstwo, które jest na bakier z bezpieczeństwem, zawsze może skorzystać z IT security w formule outsourcingu.