W '02 zysk Nestle wzrósł o 13 proc, w '03 ma być lepiej

PAP, Marek Knitter
opublikowano: 2003-02-27 08:42

VEVEY, Szwajcaria (Reuters) - Szwajcarski koncern spożywczy Nestle podał w czwartek, że jego zysk netto wzrósł w 2002 roku o 13 procent do rekordowej sumy 7,56 miliarda franków szwajcarskich (5,57 miliarda dolarów). Największa na świecie spółka spożywcza spodziewa się w tym roku dalszej poprawy wyników.

Wzrost kluczowych marek Nestle, takich jak kawa Nescafe, batoniki KitKat i woda Perrier wyniósł 3,4 procent i był niższy niż zaplanowane przez spółkę cztery procent, ale zgodny z oczekiwaniami analityków.

Spółce nie udało się zrealizować postawionego sobie celu między innymi z powodu słabych wyników w Ameryce Łacińskiej i gorszej sprzedaży w segmencie żywności dla zwierząt.

Sprzedaż grupy wzrosła o 5,3 procent do 89,16 miliarda franków. Zysk operacyjny powiększony o amortyzację wzrósł zaś o 9,5 procent do 10,94 miliarda franków. Marża Nestle wyniosła 12,3 procent.

Analitycy ankietowani przez spółkę Multex przewidywali, że sprzedaż wyniesie 89,8 miliarda franków, a zysk netto 7,5 miliarda franków.

Ubiegły rok był dla Nestle rokiem konsolidacji niedawnych nabytków, takich jak przejęty za 10 miliardów dolarów amerykański producent żywności dla zwierząt Ralstom Purina. Spółka koncentruje się także na programie redukcji kosztów, który do 2006 roku ma przynieść oszczędności na poziomie 5,5 miliarda franków.

Nestle nie rezygnuje jednak z akwizycji. Obecnie czeka na zgodę władz antymonopolowych w USA na przejęcie producenta lodów Dreyer's Grand Ice Cream.

Nestle wciąż jest postrzegane przez inwestorów jako stabilna inwestycja, choć niektórych niepokoi ekspansywna polityka szwajcarskiego koncernu, Ich zdaniem Nestle ryzykuje utratą najwyższego możliwego ratingu "AAA", który pozwala mu pożyczać pieniądze na inwestycje taniej niż konkurencja.

((Tłumaczył: Tomasz Krzyżanowski; Redagował: Adrian Krajewski; Reuters Messaging: [email protected]; Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, [email protected]))