W biurach maklerskich zapanowała normalność

opublikowano: 12-04-2021, 12:58

Rok po eksplozji zainteresowania giełdą jedni brokerzy rachunki otwierają, inni – zamykają.

Z danych Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych wynika, że w marcu 2020 liczba rachunków maklerskich zwiększyła się o 28,8 tys., co było największym miesięcznym przyrostem od października 2020 r. Rok po koronawirusowym krachu giełda nie budzi już takich emocji. W marcu 2021 r. liczba rachunków umożliwiających samodzielny zakup akcji na GPW wzrosła o 8,8 tys. W całym pierwszym kwartale liczba konta otwieranych przewyższyła liczbę zamykanych jedynie o 1853, co oznacza kwartalną zmianę o 0,1 proc. Na koniec marca 2021 r. wszyscy brokerzy razem wzięci prowadzili 1,33 mln rachunków.

W pierwszym kwartale 2021 r. największą dynamikę wzrostu klientów odnotowały ING Bank Śląski oraz DM Banku Ochrony Środowiska (DM BOŚ). Liczba prowadzonych przez nie rachunków wzrosła w ciągu trzech miesięcy – odpowiednio – o 5,6 i 3,4 proc. Obie te instytucje odnotowały też największe dynamiki liczone w liczbach bezwzględnych, choć akurat DM BOŚ po piętach deptał PKO Bank Polski. Większa skala działalności sprawiła jednak, że pozyskanie przez niego ponad 3 tys. klientów oznacza 2,3 proc. kwartalnego wzrostu. Taką samą dynamiką mógł się z resztą wykazać Santander Bank Polska.

W jakimś wymiarze pokazuje to, że trendy zapoczątkowane rok temu są kontynuowane. ING, DM BOŚ i PKO BP to bowiem instytucje o największej dynamice wzrostu liczby klientów w ostatnich 12 miesiącach. Szczególnie ING poprawił swoją pozycję. W ciągu roku liczba klientów inwestujących na giełdzie wzrosła w tym banku o jedną trzecią, dzięki czemu jego udział w rynku mierzony liczbą rachunków maklerskich wzrósł o 2,4 pkt proc. Po statystykach obrotów na GPW widać przy tym, że klienci ING są dość aktywni. To o tyle istotne, że wiele rachunków maklerskich jest „martwych” bądź służy do deponowania produktów strukturyzowanych, które tego wymagają, a nie samodzielnego inwestowania na giełdzie.

Właśnie w wyniku przeprowadzonej we wrześniu 2020 r. akcji zamykania nieaktywnych rachunków mierzony ich liczbą udział w rynku grupy Banku Pekao skurczył się w ostatnich 12 miesiącach o 5,4 pkt. proc. Tylko we wrześniu ich liczba pod znakiem żubra spadła o 57,9 tys.

W pierwszym kwartale na podobny ruch zdecydował się mBank. Od lat miesiąc w miesiąc wykazywał się wzrostem liczby klientów zainteresowanych giełdą. W lutym 2021 ściął jednak liczbę kont maklerskich o 25,3 tys. Biorąc pod uwagę cały pierwszy kwartał ubyło mu ich 4,4 proc., czyli 16,5 tys. Ujemną dynamiką zakończyły kwartał jeszcze Trigon DM oraz bankowe grupy Millennium i Pekao. Różnica między rachunkami otwieranymi i zamykanymi nie osiągnęła jednak w tych instytucjach nawet 500 sztuk.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane