W pracy ma być luźniej

opublikowano: 06-02-2013, 00:00

W zależności od potrzeb firmy będą mogły elastycznie organizować u siebie czas pracy. Biznes chwali decyzję rządu.

Wczoraj Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji kodeksu pracy, którego celem jest umożliwienie firmom szybkiego reagowania na spowolnienie gospodarcze, a tym samym ratunek miejsc pracy. Rząd zaakceptował: wydłużenie do 1 roku okresu rozliczeniowego czasu pracy oraz umożliwienie stosowania ruchomego czasu pracy.

— Okres rozliczeniowy wydłużamy z obecnych maksymalnie 4 do 12 miesięcy. Dzięki temu pracodawca, mając mniej zleceń, ograniczy czas pracy np. do 7 godzin dziennie i wcześniej wypuści pracowników do domu. Kiedy pojawi się więcej zamówień, załoga zostanie w pracy dłużej. Ważne żeby wszystko sumowało się w 12-miesięcznym okresie rozliczeniowym — tłumaczy Władysław Kosiniak-Kamysz, minister pracy, autor projektu.

Ruchomy czas pracy pozwoli lepiej łączyć obowiązki z życiem rodzinnym czy szkoleniami.

— Pracownicy będą mogli zaczynać pracę np. w poniedziałek o godz. 8 rano, we wtorek i środę o godz. 11, a w czwartek i piątek znów o 8. Dajemy też możliwość rozpoczynania pracy między 8 a 11. To szczególnie ważne w instytucjach publicznych ale też w sektorze usługowym. Tych rozwiązań potrzebują nie tylko pracodawcy, ale też zagrożeni zwolnieniami pracownicy. Im szybciej je przyjmiemy tym więcej miejsc pracy uda się zachować. Teraz wszystko w rękach parlamentu — zauważa minister pracy. Jak przyjęte regulacje oceniają organizacje biznesowe?

— Najwyższy czas. Przedsiębiorcy bardzo długo na to czekali. Te zmiany powinny obowiązywać już po tym, jak przestała funkcjonować tzw. ustawa antykryzysowa, czyli od początku 2012 r. Jednak lepiej późno niż w cale. Mamy nadzieję, że parlament szybko je uchwali — mówi Monika Gładoch, ekspertka Pracodawców RP.

— Rozwiązania są korzystne dla przedsiębiorców. Pracodawcy będą mogli swobodniej organizować pracę, np. w sezonie wydłużą czas pracy, a po sezonie oddadzą pracownikom czas wolny. Wprowadzenie ruchomego czasu pracy pozwoli na racjonalizację doby pracowniczej. Jednak nie zapominajmy, że na te elastyczne formy będą musiały zgodzić się organizacje związkowe. Nie wszyscy mogą je poprzeć — mówi Grażyna Spytek, ekspertka PKPP Lewiatan.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane