W trzecim rankingu wygrała konsekwencja

Wojciech Surmacz
13-05-2002, 00:00

Wtym roku każdy uczestnik konkursu oceniany był w 7 kategoriach. O miejscu w zestawieniu decydowała suma zdobytych punktów. Zwycięzcą rankingu na najlepszego certyfikatora 2001 roku został TÜV Rheinland/ZETOM Polska (TÜV R/Z P), który uzyskał 97 punktów.

Drugie miejsce zajął ubiegłoroczny zwycięzca, czyli RW TÜV — 94 pkt, który bronił tytułu w imponującym stylu i naprawdę niewiele brakowało, aby powtórnie zwyciężył.

Na trzecim miejscu znalazła się firma Det Norske Veritas Polska (DNV) — 89 pkt, która od dwóch lat świetnie radziła sobie w walce o miejsce na podium (dwukrotnie zajęła 4 pozycję w rankingu „PB”). ®

Opis kategorii: Głosowanie konsultantów

Punktacja: 1-20 pkt w odwrotnej kolejności do zajmowanych miejsc. Głosowanie anonimowe w formie telefonicznej. Dzwoniliśmy do firm konsultingowych z ISO Guide 2001. Ze względów etycznych pominęliśmy podmioty bezpośrednio powiązane z certyfikatorami. Nasi rozmówcy typowali 3 najlepsze, ich zdaniem, jednostki w kraju. Za pierwszą pozycję przyznawaliśmy 3 pkt, za drugą — 2 pkt i za trzecią — 1 pkt. Suma zdobytych punktów określała miejsce w podrankingu.

- Wybory internetowe

Ich popularność przerosła nasze najśmielsze oczekiwania. W trakcie tych wyborów dochodziło jednak do tak groteskowych sytuacji, że mogłyby zadziwić niejednego fana wyścigów konnych — zdarzały się dni istnych gonitw certyfikatorów. W tej konkurencji nie przyznaliśmy punktów. Za to kolejność w rankingu internetowym decydowała o kolejności w podrankingach i klasyfikacji generalnej w sytuacjach, kiedy firmy miały taką samą liczbę punktów.

- Certyfikaty nieaktualne

Punktacja: 1-20 pkt w odwrotnej kolejności do zajmowanych miejsc. Braliśmy pod uwagę liczbę firm, które zrezygnowały z usług swoich certyfikatorów — oczywiście nie zawsze na własne życzenie. Tak czy inaczej to certyfikator jest tutaj usługodawcą i utratę klienta należy traktować jako minus. Dla wyrównania szans współzawodnictwa między małymi i dużymi jednostkami braliśmy pod uwagę procent unieważnionych certyfikatów.

- Obroty certyfikatorów

Punktacja: 1-20 pkt w odwrotnej kolejności do zajmowanych miejsc. Najwyższe obroty były oczywiście punktowane najwyżej. W pierwszym rankingu „PB” tylko dwie jednostki ujawniły obroty. W ubiegłym roku dokładne dane przedstawiło 8 firm. Tym razem swoje finansowe oblicze odsłoniło 12 certyfikatorów. Postęp jest więc tutaj niezaprzeczalny — widać, że kultura wolnorynkowa rozgościła się na dobre w naszej branży jakościowej.

- Liczba wydanych certyfikatów

Punktacja: 1-20 pkt w odwrotnej kolejności do zajmowanych miejsc. Tutaj wątpliwości nie było — ten kto wydał najwięcej certyfikatów, otrzymał najwięcej punktów. Ta kategoria jest szczególnie niesprawiedliwa dla małych jednostek.

- Przyrost liczby certyfikatów

Punktacja: 1-20 pkt w odwrotnej kolejności do zajmowanych miejsc. Tym razem daliśmy szansę małym firmom. Poziom procentowego przyrostu nie zawsze idzie bowiem w parze z dużą liczbą wydanych certyfikatów. Świadczyć może natomiast o dynamicznym rozwoju jednostki. Najwięcej punktów zdobyły firmy, które zanotowały wysoki wzrost procentowy liczby certyfikatów w stosunku do roku poprzedniego.

- Oceny ofert

Punktacja: 1-5 pkt w każdej kategorii, oraz 1-20 pkt w odwrotnej kolejności do zajmowanych miejsc. O liczbie punktów decydowała redakcja „PB”.

Referencje — ocenialiśmy pełną listę referencyjną (nazwa firmy, data certyfikacji, zakres działalności, rodzaj certyfikatu i forma akredytacji).

Akredytacje — zwracaliśmy uwagę na pełną informację o liczbie i rodzaju posiadanych akredytacji. Musiało ich być co najmniej 5 i musiały pochodzić z prestiżowych jednostek 5 kontynentów (Europa, Ameryki Płn. i Płd., Azja i Australia).

Zawartość merytoryczna — ocenialiśmy treść oferty i zawartość dodatkowych materiałów informacyjnych. Szczególnie zaś praktyczną przydatność informacji i jej jakość — w tym formę językową przekazu informacji.

Forma graficzna — tutaj liczyła się jakość i przekaz graficzny oferty. Trzeba podkreślić, że trafiły do nas oferty, które pomimo swej cennej zawartości merytorycznej całkowicie zniechęcały do lektury swoim wyglądem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Surmacz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / W trzecim rankingu wygrała konsekwencja