Warszawa: Szybka kolej miejska odciąży Żwirki i Wigury

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2005-07-26 22:01

Stołeczny Urząd Miasta poparł na wtorkowym spotkaniu projekt inwestowania w szybką kolej miejską (SKM), mającą w przyszłości obsłużyć połączenia miasta Warszawy z portem lotniczym na Okęciu.

Stołeczny Urząd Miasta poparł na wtorkowym spotkaniu projekt inwestowania w szybką kolej miejską (SKM), mającą w przyszłości obsłużyć połączenia miasta Warszawy z portem lotniczym na Okęciu.

    "Optymalnym rozwiązaniem dla warszawskiego systemu komunikacyjnego byłoby, gdyby w przyszłości SKM obsługiwała połączenia z Okęciem. Pasażer przyjeżdżający koleją z innej części kraju mógłby na stacji kolejowej przesiąść się do kolejki i dostać na lotnisko korzystając z biletów Zakładów Transportu Miejskiego. To rozwiązanie wygodne, choć rzadkie w aglomeracjach europejskich" - powiedział na spotkaniu zorganizowanym we wtorek przezStowarzyszenie Sympatyków Komunikacji Szynowej Stanisław Plewakos z Urzędu Miasta.

    Jak wyjaśnili przedstawiciele inwestorów - PKP Polskie Linie Kolejowe SA i P.P. Polskie Porty Lotnicze, celem projektu jest odciążenie głównego ciągu transportu drogowego do lotniska na Okęciu, tj. ul. Żwirki i Wigury, a tym samym stworzenie możliwości alternatywnego, szybkiego transportu na lotnisko. Projekt realizowany będzie w ramach modernizacji linii kolejowej Warszawa-Radom. Finansowanie opierać się będzie o środki unijnego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

    Projektant modernizacji - biuro KOLPROJEKT, działające od 1949 roku przy PKP - poinformował, że inwestycja zakłada połączenie wybudowanej w przyszłości stacji kolejowej przy terminalu na Okęciu ze stacją Warszawa-Służewiec.

    Jak wyjaśnili przedstawiciele KOLPROJEKTU i inwestora, ma to być połączenie tunelowe, dwutorowe, umożliwiające maksymalną prędkość 60 km/h. Dzięki realizacji projektu orientacyjny czas przejazdu z centrum Warszawy do portu lotniczego wyniósłby ok. 17 minut. Pociągi kursowałyby z częstotliwością 15 minut.

    "Chcieliśmy stworzyć możliwość debaty pomiędzy inwestorem, a zainteresowanymi projektem: pasażerami kolei, właścicielami terenów sąsiadujących z modernizowaną linią kolejową, przedsiębiorcami i przedstawicielami organizacji pozarządowych" - powiedział Prezes stowarzyszenia Jacek Poniewierski.