Orange ma ponad 600 nieruchomości na sprzedaż. Pieniądze inwestuje w nowoczesne technologie.
Wartość wystawianych na sprzedaż nieruchomości Orange Polska szacuje na ponad 900 mln zł. Są wśród nich budynki biurowe, magazynowe, techniczne, grunty inwestycyjne, lokale komercyjne, domy i działki. Ich powierzchnia wynosi od kilkudziesięciu do ponad 47 tys. mkw. Zazwyczaj znajdują się w dobrych miejscach w centrach.

— Do najbardziej atrakcyjnych nieruchomości, które wystawiliśmy na sprzedaż, należą: ośrodek wypoczynkowo-szkoleniowy w Serocku, kamienica w Krakowie przy ul. Wielopole, kompleksy budynków w Gdańsku przy ul. Długiej, w Warszawie przy ul. św. Barbary i kompleks pofabryczny w Łodzi niedaleko ul. Piotrkowskiej — mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.
Efektywne nieruchomości
Orange Polska jest operatorem telekomunikacyjnym i koncentruje się na tej działalności. Zarząd firmy zdecydował, że budynki niewykorzystywane do celów biznesowych powinny zostać sprzedane, a uzyskane w ten sposób fundusze zainwestowane m.in. w budowę sieci światłowodowej.
— Rozwój technologii diametralnie zmienił nasze potrzeby. Dawniej w budynku o powierzchni 4-6 tys. mkw. instalowaliśmy centralę, która obsługiwała duże osiedle lub małe miasteczko. Obecnie te same potrzeby zaspokajają urządzenia umieszczone na kilkunastu metrach kwadratowych — tłumaczy Wojciech Jabczyński. Przykładem efektywnego zarządzania nieruchomościami jest siedziba firmy Miasteczko Orange w Warszawie. To biurowiec klasy A+ spełniający restrykcyjne wymagania środowiskowe. Zużywa około 30 proc. mniej energii niż inne biurowce i jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Szkoła sprzedawania
Największym wyzwaniem dla firmy było zbudowanie systemu sprzedaży, gdyż wymagało to kompleksowej inwentaryzacji budynków i urządzeń telekomunikacyjnych znajdujących się w poszczególnych obiektach.
— Ponadto musieliśmy rozwiązać wiele kwestii prawnych. To proces niewidoczny dla potencjalnych nabywców, których interesuje tylko finalny produkt, czyli gotowa nieruchomość. A mówimy o setkach obiektów — podkreśla Wojciech Jabczyński. Wiele nieruchomości Orange ma bardzo dużą wartość inwestycyjną, jednak nie wszystkie są tak samo atrakcyjne. Wynika to zarówno z ich położenia, jak i z możliwości adaptacji zabudowy i uwarunkowań planistycznych. Ponadto w części z nich trzeba utrzymywać infrastrukturę techniczną sieci, a nie każdy inwestor jest zainteresowany budynkiem, w którym choćby niewielką część będzie musiał wynajmować firmie, od której ją kupuje. Dlatego sprzedaż takich obiektów trwa trochę dłużej. Orange Polska jest jedną z większych firm posiadających nieruchomości odziedziczone po poprzedniczce — Telekomunikacji Polskiej. Innymi dużymi właścicielami są PKP, Poczta Polska, Polski Holding Nieruchomości i Ruch. Część podobnie jak Orange dokonała już szczegółowej analizy nieruchomości. Dla przykładu Orange oprócz utrzymywania platformy internetowej poświęconej nieruchomościom, organizuje prezentacje w całym kraju, podczas których przedstawia potencjalnym inwestorom obiekty wystawione na sprzedaż. Ostatnio Orange sprzedał nieruchomości w Zakopanem, tuż przy Krupówkach, i we Wrocławiu przy ul. Gajowickiej w dzielnicy Krzyki.
OKIEM EKSPERTA
Różne strategie firm
DR BOLESŁAW KOŁODZIEJCZYK, dyrektor działu badań rynkowych i doradztwa w firmie Cresa Polska
Spółki skarbu państwa najczęściej utrzymują stan posiadania swoich nieruchomości pod warunkiem, że są one efektywnie zarządzane. Ma to na celu zapewnienie długoterminowych i możliwie stałych przychodów dla spółek i ich właściciela. Duże firmy w Polsce odziedziczyły po poprzednikach sporo budynków i działek. Mogą tam powstawać obiekty komercyjne przynoszące stałe wysokie dochody z najmu. Są też takie, na których nie da się zbudować hoteli, obiektów handlowych czy biurowych, ale można planować budownictwo mieszkaniowe. Ta opcja rozpatrywana jest na ogół na końcu, gdyż inwestycje w mieszkaniówkę dają najczęściej przychód jednorazowy. Natomiast spółki prywatne mają inne priorytety. Jeśli firma z działalności podstawowej może uzyskać stopę zwrotu wyższą niż z inwestycji w swoje nieruchomości, to często lepiej jest je sprzedać i zainwestować w maszyny lub rozwój technologii stanowiących core business firmy. Decyzja musi więc uwzględniać warunki na rynku nieruchomości oraz potrzeby kapitałowe spółki i jej strategię rozwoju.
Podpis: Paweł Berłowski