Więcej wolnego lekiem na wypalenie

Aleksandra ŁukaszewiczAleksandra Łukaszewicz
opublikowano: 2022-08-24 20:00

Pracownicy chcą większego wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego ze strony pracodawców i oczekują więcej dni wolnych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile procent pracowników odczuwa stres w pracy
  • jakie są przyczyny wypalenia zawodowego
  • i co zdaniem pracowników powinni robić pracodawcy, aby mu zapobiegać
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

30 proc. Polaków odczuwa stres w pracy, a 27 proc. jest znudzonych i brakuje im motywacji, wynika z raportu „Czego pragną pracownicy” przygotowanego przez ManpowerGroup. Z drugiej strony jednak niemal połowa twierdzi, że w miejscu pracy czuje pewność siebie oraz bezpieczeństwo.

– Do głównych przyczyn wypalenia zawodowego możemy zaliczyć między innymi nieskuteczne strategie radzenia sobie ze stresem, a także stawianie sobie zbyt wysokich wymagań. W momencie pojawienia się pierwszych symptomów świadczących o wypaleniu lub złym samopoczuciu psychicznym, należy pochylić się nad zadaniami realizowanymi w pracy oraz nad tym, jak organizujemy sobie dzień, a także czy nie bierzemy na swoje barki zbyt dużo. W przypadku, gdy jesteśmy przytłoczeni zadaniami, warto popracować nad asertywnością - radzi Jolanta Jastrzębska, ekspertka ds. rozwoju i zarządzania karierą w ManpowerGroup.

Ponad połowa osób uczestniczących w badaniu uważa, że większa liczba dni wolnych od pracy przyczyniłaby się do zapobiegania wypaleniu zawodowemu. Respondenci za korzystne dla ich kondycji psychicznej wskazują także zapewnienie elastycznych warunków pracy (44 proc.) oraz możliwość rozwoju i zdobywania nowych umiejętności (39 proc.).

Menedżerowie chcący zatroszczyć się o zdrowie psychiczne pracowników powinni wziąć pod lupę między innymi przejrzystość procedur obowiązujących w zespole, zapewnić przejrzystą komunikację i podział zadań zgodny z poziomem kompetencji pracowników.

– Liderzy mogą także zadbać o wzmacnianie poczucie własnej wartości pracowników zauważając osiągnięcia i udzielając pozytywnej informacji zwrotnej - dodaje Jolanta Jastrzębska.

Raport z badania ,,Czego pragną pracownicy“, w którym udział wzięło ponad 1000 respondentów z Polski, będzie miał premierę w przyszłym tygodniu.

Poznaj program konferencji “Komunikacja menedżerska”, 24 listopada 2022, online >>