Większość transakcji M&Akończy się niepowodzeniem

opublikowano: 09-02-2020, 22:00

Firmy dokonujące przejęć nie przywiązują wagi do integracji. W efekcie w 80 proc. procesów założenia transakcji zostają niespełnione.

Z badania firmy doradczej Blackpartners, przeprowadzonego na 135 transakcjach fuzji i przejęć (Mergers and Acquisitions — M&A), które miały miejsce w latach 2017-19, wynika, że w przypadku 63 proc. z nich nie została przeprowadzona integracja spółek biorących udział w tym procesie, choć aż w 91 proc. była planowana. Co ciekawe, najgorzej wypadają pod tym względem średnie firmy.

— W dużych podmiotach przy tego typu procesach pracują specjaliści od M&A, dzięki czemu integracja jest czymś naturalnym. Natomiast w przypadku mniejszych firm bardzo obciąża ona budżet, zarządzający zazwyczaj nie wiedzą, jak to robić, a nie mają w zwyczaju zatrudniać konsultantów. Wprowadza się więc ograniczone zmiany i generalnie króluje zasada „jakoś to będzie” — tłumaczy Mikołaj Lipiński, właściciel Blackpartners.

Częściej realizowane są synergie przychodowe niż kosztowe, choć pierwotne plany zakładają przeprowadzenie obydwu.

— Jeżeli przejmującym jest podmiot z Polski, to częściej decyduje się na integrację niż w przypadku firm z zagranicy, które nabywanym spółkom dają więcej swobody — są to zazwyczaj transakcje nastawione na budowanie portfolio grupy i pozostawienie lokalnemu zarządowi dużej autonomii — zauważa Mikołaj Lipiński.

W efekcie 80 proc. przejęć kończy się niepowodzeniem, rozumianym jako niespełnienie założeń transakcyjnych. Dla firm biorących udział w przejęciu istotniejsze jest samo przeprowadzenie transakcji niż wdrożenie tego, ze względu na co została ona uruchomiona.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane