Czytasz dzięki

Większość transakcji M&Akończy się niepowodzeniem

opublikowano: 09-02-2020, 22:00

Firmy dokonujące przejęć nie przywiązują wagi do integracji. W efekcie w 80 proc. procesów założenia transakcji zostają niespełnione.

Z badania firmy doradczej Blackpartners, przeprowadzonego na 135 transakcjach fuzji i przejęć (Mergers and Acquisitions — M&A), które miały miejsce w latach 2017-19, wynika, że w przypadku 63 proc. z nich nie została przeprowadzona integracja spółek biorących udział w tym procesie, choć aż w 91 proc. była planowana. Co ciekawe, najgorzej wypadają pod tym względem średnie firmy.

— W dużych podmiotach przy tego typu procesach pracują specjaliści od M&A, dzięki czemu integracja jest czymś naturalnym. Natomiast w przypadku mniejszych firm bardzo obciąża ona budżet, zarządzający zazwyczaj nie wiedzą, jak to robić, a nie mają w zwyczaju zatrudniać konsultantów. Wprowadza się więc ograniczone zmiany i generalnie króluje zasada „jakoś to będzie” — tłumaczy Mikołaj Lipiński, właściciel Blackpartners.

Częściej realizowane są synergie przychodowe niż kosztowe, choć pierwotne plany zakładają przeprowadzenie obydwu.

— Jeżeli przejmującym jest podmiot z Polski, to częściej decyduje się na integrację niż w przypadku firm z zagranicy, które nabywanym spółkom dają więcej swobody — są to zazwyczaj transakcje nastawione na budowanie portfolio grupy i pozostawienie lokalnemu zarządowi dużej autonomii — zauważa Mikołaj Lipiński.

W efekcie 80 proc. przejęć kończy się niepowodzeniem, rozumianym jako niespełnienie założeń transakcyjnych. Dla firm biorących udział w przejęciu istotniejsze jest samo przeprowadzenie transakcji niż wdrożenie tego, ze względu na co została ona uruchomiona.

cc937a7e-4287-11ea-b77f-2e728ce88125
Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane