Czytasz dzięki

Wielton za mało produkuje

opublikowano: 17-04-2019, 22:00

Udziały producenta przyczep na najważniejszych rynkach skurczyły się w 2018 r. Mimo to spółka jest o krok od celu strategicznego.

Polski rynek przyczep i naczep samochodowych urósł w zeszłym roku o prawie 10 proc. Wielton, największy rodzimy producent takich pojazdów, zwiększył wolumen sprzedaży tylko o nieco ponad 7 proc. W efekcie jego udziały spadły z 15,8 do 15,5 proc. Mimo to spółka utrzymała pozycję trzeciego gracza w kraju. Także we Francji, gdzie grupa Wielton jest liderem rynku, jej udziały skurczyły się z prawie 20 proc. do 18,3 proc. I tu wolumen sprzedaży rósł, ale znacznie wolniej niż cały rynek — 6,6 proc. wobec 14,4 proc.

Mariusz Golec
Zobacz więcej

Mariusz Golec Fot. WM

— Mieliśmy wolniejszy wzrost na obu rynkach, bo nie byliśmy w stanie dostarczyć liczby pojazdów, która odpowiadałaby zapotrzebowaniu — wyjaśnia Mariusz Golec, prezes Wieltonu.

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja polskiej grupy we Włoszech, gdzie jest piątym co do wielkości graczem. Tu cały rynek skurczył się o 1,9 proc., zaś wolumen sprzedaży Wieltonu — o ponad 16 proc. W efekcie udziały Wieltonu na koniec 2018 r. wyniosły tylko 4,6 proc., wobec 5,2 proc. rok wcześniej. W Niemczech było to odpowiednio 1,4 proc., wobec 1,7 proc. na koniec 2017 r. Tam Wielton jest dziewiątym podmiotem. Najlepiej polska grupa radziła sobie w Rosji, gdzie jej udziały przy wielkim, ponad 22-procentowyn wzroście rynku skoczyły z 2,9 proc., do 3 proc. oraz w Wielkiej Brytanii.

Na Wyspach grupa Wieltonu jest obecnie drugim co do wielkości dostawcą przyczep i naczep towarowych, zaś jej udziały to 10,3 proc. Rok wcześniej było to 9 proc., zaś wspomniany skok to efekt przejęcia jesienią spółki Lawrence David, choć jej wyniki zaczęto konsolidować z grupą dopiero od IV. kwartału. Łączny wolumen sprzedaży grupy wzrósł w minionym roku o prawie 22 proc. z 15,1 tys. sztuk pojazdów do prawie 18,4 tys. Przychody zwiększyły się o prawie 30 proc. i przekroczyły 2 mld zł. Gorzej było w przypadku zysku — wynik EBITDA urósł o niespełna 12 proc., a EBIT — o 8 proc., zaś zysk netto skurczył się o prawie 15 proc. W efekcie spółka odnotowała niższą niż wcześniej rentowność. Marża EBITDA wyniosła 6,3 proc. (wobec 7,3 proc. rok wcześniej).

To poważny problem dla grupy, która w celach strategicznych zapisała, że w 2020 r. ta marża wyniesie 8 proc. Inne strategiczne cele Wieltonu to przychody wynoszące 2,4 mld zł oraz wolumen sprzedaży na poziomie 25 tys. sztuk pojazdów.

— Cały zarząd jest przekonany, że osiągniemy oba cele dotyczące sprzedaży, będziemy jednak musieli wykonać dużo pracy, by poprawić rentowność — mówi prezes.

Przypomina, że w 2016 r. marża EBITDA spółki wyniosła 8,9 proc. Zarząd Wieltonu ma zaproponować akcjonariuszom wypłatę dywidendy w wysokości 25-30 proc. zysku.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane