„Trend rynkowy jest jasny, popyt na wysokojakościową, zdrowszą i bardziej przyjazną dla klimatu żywność będzie rósł, a my mamy dobre narzędzia do wsparcia małych producentów rolnych" - tak rok temu w PB Wojciech Kuśpik, prezes PTWP, tłumaczył inwestycję w spółkę Farmer Direct, właściciela platformy Lokalny Rolnik.
Teraz PTWP, które niedawno przeniosło się z NewConnect na główny rynek GPW, zastanawia się, co z Lokalnym Rolnikiem począć. Oficjalnie poinformowało o tym, że analizuje opcje strategiczne i rozgląda się za nowym partnerem dla spółki zależnej, prowadzącej internetowy targ z żywnością. Produkty sprzedaje na nim kilkudziesięciu dostawców, w dużej mierze gospodarstwa ekologiczne z okolic Warszawy, Krakowa i Katowic.
– Wierzymy, że we współpracy ze strategicznym partnerem, który wniesie know-how z branży spożywczej i z obszaru e-commerce, mamy nieograniczone możliwości rozwoju i skalowania biznesu w dłuższej perspektywie – mówi Marcin Rudzik, dyrektor generalny Farmer Direct, cytowany w komunikacie PTWP.
Skala e-handlowego biznesu obecnie nie jest duża. Przychody netto spółki Farmer Direct w 2022 r. (ostatnie dostępne dane w KRS) wyniosły 3,12 mln zł, co oznaczało spadek o 20 proc. Na poziomie netto w tym okresie spółka straciła 0,5 mln zł.
Grupa PTWP, wyceniana na GPW na 90 mln zł, jest m.in. wydawcą portali specjalistycznych oraz organizatorem wydarzeń biznesowych. Spółkę Farmer Direct kontroluje za pośrednictwem wehikułu PTWP Online. W ramach przygotowania do potencjalnych zmian strategicznych lub właścicielskich zwiększyła zaangażowanie w operatorze Lokalnego Rolnika - z 58,3 do 72,4 proc. Już jesienią ubiegłego roku z zarządu Farmer Direct odszedł założyciel spółki, Andrej Modic.
- W ciągu ostatniego roku wprowadziliśmy istotne zmiany w spółce. Analizowaliśmy, gdzie są szanse rozwojowe dla tego projektu. Wierzymy w potencjał produktów ekologicznych i zdrowej żywności. Lokalny Rolnik to przykład spełniania ekologicznych i społecznych wymogów zgodnych z ESG. W 2023 r. dokupiliśmy Wojnę Warzyw, żeby wzmocnić potencjał całej firmy. Po różnych analizach stwierdziliśmy, że potrzebujemy partnerów, którzy mają możliwości logistyczne, znają rynek e-grocery [świeża żywność w internecie - red.] i są w stanie długoterminowo zaangażować się w ten projekt - mówi teraz Wojciech Kuśpik w odpowiedzi na pytania PB.
Wojna Warzyw to platforma dostarczająca paczki z niedoskonałymi (eliminowanymi często ze sklepowych półek ze względu na wygląd) warzywami i owocami. Oba serwisy łącznie mają w bazie 72 tys. użytkowników, a aplikację Wojny Warzyw do zamawiania produktów z dostawą do domu zainstalowało 27 tys. klientów.
- Głównym celem w najbliższym czasie jest poszukanie partnera, który długoterminowo wesprze spółkę i platformę. Osiągnięcie rentowności przez spółkę Farmer Direct zależy od wielu czynników, w tym od znalezienia partnera. Partner z logistyką, który posiada doświadczenie z obszaru e-grocery, znacznie przyśpieszy proces wychodzenia na plus, pomagając obniżyć koszty transportu - tłumaczy Wojciech Kuśpik.
