Wzornictwo jako klucz do rozwoju konkurencyjności firm w Polsce Wschodniej

Partnerem publikacji jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
opublikowano: 2024-05-14 09:17

W erze zaciętej rywalizacji między przedsiębiorstwami coraz ważniejszy staje się dobry design. Niezależnie od wielkości firmy, unikalne i przemyślane wzornictwo może pomóc jej wyróżnić się na rynku i zdobyć przewagę nad konkurencją. Design to nie tylko wygląd. To również funkcjonalność, dostępność oraz identyfikacja marki, co czyni go nieodłącznym elementem nowoczesnego biznesu. Dzięki Funduszom Europejskim firmy z Polski Wschodniej od lat korzystają z tego typu wsparcia.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Poprawa wyglądu i funkcjonalności produktów lub usług może być dobrym sposobem, aby łatwiej je sprzedawać i wyprzedzić konkurencję. Towary, które dobrze wyglądają i których wygodnie się używa, sprzedają się lepiej. Dobrze zaprojektowane produkty i usługi stają się łatwo rozpoznawalne i zapamiętywalne, budują silną markę i sprawiają, że klienci do niej wracają.

Wsparcie UE dla wzornictwa w Polsce Wschodniej

Fundusze Europejskie już od kilku lat wspierają firmy w rozwoju opartym o nowoczesne wzornictwo. W ramach programu Polska Wschodnia 2014-2020 blisko 800 przedsiębiorstw zrealizowało inwestycje dotyczące wzornictwa na łączną kwotę ponad 630 mln zł. Wiele firm odniosło przy tym sukces nie tylko w Polsce, ale i zagranicą. Niektóre z nich mogą się poszczycić prestiżowymi nagrodami branżowymi. Przykładem może być firma Poom z Barczewa. Za swoją kolekcję mebli Ribbon otrzymała nagrodę specjalną Wzór Roku 2022 dla Kultury w konkursie Dobry Wzór, organizowanym przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Rok wcześniej wśród laureatów tej nagrody znalazła się firma Krozmet z miejscowości Marcinkowo. Produkowane przez nią maszyny rolnicze zostały zaprojektowane dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich. Również przykłady innych firm, które skorzystały ze wsparcia, pokazują, że nawet niewielkie zmiany w wyglądzie produktu czy jego funkcjonalności mogą znacząco zwiększyć zainteresowanie nim klientów. Dzięki temu przedsiębiorstwa osiągają większe zyski i otwierają się na nowe rynki.

Ciąg dalszy wsparcia w nowym programie

Wsparcie z Funduszy Europejskich dla małych i średnich firm, które planują rozwijać się poprzez zmiany we wzornictwie będzie kontynuowane również w najbliższych latach. Właśnie ruszył drugi nabór z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Dzięki pozyskanym środkom firmy będą mogły wprowadzać nowe wzory, prototypy i rozwiązania. Budżet dla całego naboru wynosi 100 mln zł, a przedsiębiorstwa będą mogły otrzymać maksymalnie po 3 mln zł dofinansowania.

Zakres wsparcia i możliwości finansowania

Firmy mogą wykorzystać otrzymane środki, by pokryć koszt doradztwa związany z przeprowadzeniem audytu wzorniczego, opracowaniem strategii wzorniczej i jej wdrożeniem. W ramach realizacji strategii wzorniczej dofinansowanie można też przeznaczyć na zakup maszyn i urządzeń – z wyjątkiem nieruchomości – a także oprogramowania, patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej. Ponadto przedsiębiorcy mogą również sfinansować remont pomieszczeń, o ile są one bezpośrednio związane z instalacją maszyn i urządzeń. Koszt remontu nie może jednak przekraczać 10% wartości zakupionego w projekcie wyposażenia. Firma może też przeznaczyć środki na szkolenia pracowników z zakresu obsługi nowego wyposażenia i wdrażania strategii wzorniczej. Dofinansowanie pozwala też pokryć koszty związane z ustanowieniem i utrzymaniem zabezpieczenia wypłacanej zaliczki. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.