Za granicą
n Audi umacnia pozycję w Niemczech i USA
Audi AG — marka samochodowa należąca do Volkswagena — ocenia, że w ciągu pierwszych dwóch miesięcy tego roku jej udział w rynku niemieckim wzrósł z 5,6 do 6,2 proc. Firma umocniła także swoją pozycję w Stanach Zjednoczonych.
W ubiegłym roku firma miała poważne problemy z jakością wypuszczanych na rynek samochodów. Obecny rok powinien być znacznie lepszy dla Audi. MAK
n DaimlerChrysler i Renault walczą o Nissana
DaimlerChrysler nie chce dopuścić do tego, by francuski koncern Renault kupił część udziałów w Nissan Motor. Niemiecko-amerykański producent samochodów od ponad roku prowadzi rozmowy o kupieniu producenta ciężarówek Nissan Diesel, w którym Nissan Motors ma 40 proc. udziałów. Renault poinformował w styczniu o prowadzeniu negocjacji z Nissan Motors. MAK
n EDF sprzedaje turbogeneratory
Electricite de France podpisała intratny kontrakt z Allied Signal. W ramach porozumienia francuska firma ma wyłączne prawa do sprzedaży turbogenaratorów amerykańskiej spółki na rynku europejskim.
EDF kupiło także prawa do ich sprzedaży na rynku rosyjskim, ukraińskim, mołdawskim, gruzińskim i krajów nadbałtyckich.
Allied Signal spodziewa się, że zyski ze sprzedaży turbogeneratorów wyniosą do 2001 roku 1 mld USD (4 mld zł). Amerykańska firma ma zamiar wejść na rynek francuski — rozważa budowę fabryki komponentów samolotowych w okolicach Tuluzy. MAK
n Sony planuje zamknięcie 15 fabryk
Sony — japoński producent sprzętu stereo, telewizorów oraz gier Play Station — zamierza przeprowadzić poważną restrukturyzację. Firma przewiduje zwolnienie 17 tys. osób, czyli 10 proc. zatrudnionych obecnie, w ciągu czterech lat. Sony zamknie też kilka fabryk — w 2003 roku planuje ich 55, obecnie na całym świecie posiada 70 zakładów produkcyjnych.
Restrukturyzacja dotyczyć będzie nie tylko rynku japońskiego, ale także europejskiego, amerykańskiego i azjatyckiego. Sony zapowiada agresywne inwestycje w badania nad nowymi produktami.
Trzy spółki związane z Sony — Sony Music Entertainment, Sony Chemicals Corp. oraz Sony Precision Technology — zostaną całkowicie włączone do struktur koncernu do końca 2000 roku. Spółka matka poinformowała, że zamierza rozwijać elektronikę komputerową, czym zajmie się Sony Computer Entertainment.
Po ogłoszeniu restrukturyzacji ceny akcji Sony skoczyły na tokijskiej giełdzie o 8,86 proc. MAK
n Orange chce zainwestować na Węgrzech
Konsorcjum złożone z brytyjskiej firmy Orange i amerykańskiej Callahan Associates zapowiada zainwestowanie 700 mln USD (2,8 mld zł), jeżeli rząd da mu koncesję na usługi telefonii komórkowej.
— Jesteśmy dobrej myśli co do naszej przyszłości na Węgrzech —stwierdził William Barker z Callahan Associates International.
O zostanie trzecim operatorem telefonii komórkowej na Węgrzech ubiegają się ponadto British Telecom, Mannesmann, Vodofane i Airtouch.
Callahan Associates jest zainteresowana inwestycjami także w Polsce. Amerykanie wystartowali w przetargu na inwestora strategicznego spółki Tel-Energo. Co więcej, według nieoficjalnych informacji, są faworytem. MAK
n Spadają papierosowe zyski BAT
British-American Tobacco poinformował, że zysk operacyjny firmy był w 1998 roku gorszy o 3 proc. od wyników za 1997 r. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł w ubiegłym roku 738 mln GBP (4,65 mld zł) i był o 16 proc. niższy niż w 1997 r.
Jednocześnie koncern przewiduje, że nie uda mu się zrealizować założeń finansowych na pierwszy kwartał 1999 roku, ze względu na kryzys na rynku azjatyckim i brazylijskim. Sytuacja w Rosji tymczasem poprawiła się — uceniają przedstawiciele BAT.
Koncern połączył się kilka miesięcy temu z Rothmansem, co wymaga także pracy nad integracją obu firm.
BAT jest właścicielem takich marek papierosów jak: Lucky Strike, Kent, Pall Mall, zaś w Polsce — Jan III Sobieski. MAK