Zabka Group, właściciel franczyzowej sieci sklepów spożywczych, przedstawiła wyniki wybrane dane finansowe za III kwartał 2024 r. Sprzedaż do klientów końcowych (co w Żabce nie jest równe przychodom) wzrosła o 17 proc. r/r do 7,5 mld zł, a więc w tempie niższym niż w poprzednich kwartałach. Sprzedaż z powierzchni porównywalnej również miała niższą dynamikę (6 proc. wobec 12,7 proc. w analogicznym okresie 2023 r.). Po trzech kwartałach sprzedaż LFL wzrosła o 8,6 proc. r/r, wobec 10,8 proc. zanotowanych w trzech kwartałach 2023 r.
Skorygowany wynik EBITDA wzrósł w III kwartale o 17,8 proc. do 1,12 mld zł (po trzech kwartałach wynosi 2,5 mld zł, +26 proc. r/r), a marża EBITDA 14,9 proc. (+0,1 pkt proc.; po trzech kwartałach to 12,3 proc., +0,6 pkt proc.).
Zysk netto spółki zwiększył się o 41,7 proc. r/r do 319 mln zł, a po trzech kwartałach wynosi 377 mln zł (+155 proc. r/r).
Sieć sklepów Żabka zwiększyła się o 999 od września 2023 r. do 10,9 tys. na koniec września 2024 r. W samym trzecim kwartale przybyło 266 sklepów (netto).
- Nasze pierwsze po IPO wyniki finansowe i operacyjne potwierdzają, że strategia Grupy Żabka jest realizowana zgodnie z celami, jakie sobie założyliśmy i komunikowaliśmy. Przez 9 miesięcy 2024 r. nasz wzrost znacznie przewyższał dynamikę całego detalicznego rynku spożywczego, co znalazło odzwierciedlenie w ponad 20-procentowej dynamice sprzedaży do klienta końcowego i ponad 25-procentowej dynamice skorygowanego wyniku EBITDA. Do końca roku zamierzamy otworzyć łącznie ok. 1,1 tys. sklepów w Polsce i w Rumunii oraz osiągnąć wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach w oczekiwanym przedziale 7,5-9 proc. - mówi Tomasz Suchański, prezes Żabki, cytowany w komunikacie grupy.
Wskaźnik dług netto/EBITDA spadł do 1,4x z 2,1x przed rokiem dzięki poprawie wyniki EBITDA.
- Zgodnie z naszymi zapowiedziami z IPO, w średnim terminie dążymy do poprawy skorygowanej marży EBITDA w kierunku górnej granicy przedziału 12-13 proc. Ostatnie wyniki handlowe, normalizacja kosztów energii oraz zwiększenie efektywności skali działalności, powinny również przyczynić się do poprawy marży EBITDA w 2024 r. w stosunku do 2023 - mówi Marta Wrochna-Łastowska, szefowa finansów grupy.