Zastosowanie produktów Fatra odpowiedzią na zmiany klimatu

Partnerem publikacji jest Fatra Polska
opublikowano: 2025-02-27 16:05

Wyzwanie, jakim jest uszczelnianie nieruchomości i podnoszenie ich energetycznej efektywności, to woda na młyn biznesu Fatra Polska. Tłumaczy też świetne wyniki, jakie ostatnio osiąga zachodniopomorska firma.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Fatra jest jednym z większych w Europie producentów w branży pokryć dachowych i wykładzin podłogowych produkowanych z wykorzystaniem tworzyw sztucznych, głównie PVC. Założycielem i pomysłodawcą przedsiębiorstwa był Tomáš Bata (1876–1932) — czeski przemysłowiec, przedsiębiorca, a w latach 1923–1932 burmistrz Zlína.

Obecnie Fatra a.s. jako globalny gracz obsługuje klientów na sześciu kontynentach w 51 krajach. Główna fabryka na terenie Czech zatrudnia ok. 1,2 tys. pracowników i generuje roczne obroty na poziomie ok. 200 mln euro.

Czeska Fatra jest jedną z 250 firm, które należą do czeskiego Agrofert – korporacji firm z branż rolno-spożywczej i chemicznej, której oddziały są ulokowane w 18 krajach na 4 kontynentach. Agrofert powstał w 1993 r. Obecnie zatrudnia ponad 34 tys. pracowników.

Spółka Fatra Polska powstała w 2019 r. z inicjatywy jej obecnych właścicieli — Dariusza Łyszczarza, Adama Biwana i Sławomira Czajki. Celem było otworzenie firmy działającej w charakterze generalnego przedstawicielstwa czeskiej fabryki Fatra a.s. z siedzibą w Napjedli na Morawach.

— Misję Fatry wyraża określenie „Plastics for better life”, które w Polsce rozwijamy w bardziej rozbudowaną sentencję. Naszym celem jest wytwarzanie zrównoważonych produktów z tworzyw sztucznych, które przynoszą korzyści na całym świecie i pomagają tworzyć warunki do lepszego życia. Inspiruje nas wizja przedsiębiorstwa, które staje się pierwszym wyborem klientów — tłumaczy Dariusz Łyszczarz, CEO polskiej Fatry.

Jakościowe wykładziny

Podłogi FatraFloor są wysoko cenione na rynku. Cechuje je duża odporność na uszkodzenia oraz plamy. Ze względu na swoje właściwości znajdują zastosowanie szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu.

Biura, hotele, szpitale i placówki medyczne, centra handlowe, sklepy oraz domy i mieszkania – wszędzie tam chętnie są instalowane nie tylko wykładziny PVC, ale też panele winylowe marki Fatra.

— Wysoka jakość naszych wykładzin i paneli oraz ich niepowtarzalny design w połączeniu z profesjonalnym doradztwem oferowanym przez przedstawicieli technicznych Fatra to gwarancja udanej inwestycji — przekonuje prezes zachodniopomorskiej spółki i podkreśla, że dział sprzedaży wykładzin obiektowych Fatra Polska dostarcza zainteresowanym inwestorom trwałe, urozmaicone pod kątem kolorystycznym i wzorniczym, wszechstronne okładziny podłogowe i ścienne z PVC oraz LVT.

Kompleksowa hydroizolacja

Fatra Polska z siedzibą w Dołujach k. Szczecina jest obecnie przedsiębiorstwem, które zatrudnia ok. 20 pracowników. Posiada dwa magazyny w poprzecznych regionach Polski – jedno w Dołujach w województwie zachodniopomorskim, a drugie w Jaśle na Podkarpaciu.

W strukturze firmy funkcjonują dwa niezależne działy handlowe, z których każdy zatrudnia pięciu mobilnych handlowców pracujących w dwóch sektorach branży budowlanej. Dystrybuują oni membrany i folie PVC wraz z akcesoriami i materiałami pomocniczymi oraz wykładziny i okładziny ścienne PVC oraz podłogi LVT.

— Dystrybucja membran dachów płaskich będzie nadal się rozwijać w kierunku bardziej energooszczędnych, ekologicznych i trwałych rozwiązań. Tego rodzaju produkty muszą być dostosowane do wymagań stawianych dostawcom przez nowoczesne budynki i zmiany zachodzące w klimacie — mówi Dariusz Łyszczarz.

Firma dysponuje bogatym portfolio produktowym. Dzięki temu może podejmować się kompleksowych realizacji w zakresie systemów hydroizolacji dachów płaskich, stropodachów, dachów zielonych, izolacji balkonów/tarasów, fundamentów budynków oraz izolacji zbiorników i oczek wodnych.

Kooperacja z inwestorami

Zachodniopomorska firma oferuje hydroizolacje Fatrafol i elementy uzupełniające w formie kompletnych rozwiązań. Można je aplikować stosownie do rodzaju dachów i struktur budowlanych.

— Nasi doradcy techniczno-handlowi posiadają kompleksową wiedzę w zakresie możliwości instalacji membran PVC oraz wymaganych warunków technicznych całego procesu montażu — podkreśla szef Fatra Polska.

Folie hydroizolacyjne są produkowane z PVC metodą walcowania lub wielokrotnego wytłaczania z zastosowaniem najnowszych technologii i nowych linii produkcyjnych. Lokalizacja czeskiej fabryki Fatra znajduje się zaledwie półtorej godziny drogi od granicy z Polską. Z kolei magazyny Fatra Polska, znajdujące się na biegunach kraju (północno-zachodnim i południowo-wschodnim), sprawiają, że dostępność i szybkość dostaw zarówno membran i folii, jak i podłóg PVC jest na polskim rynku niemal bezkonkurencyjna.

— Zawirowania związane z konfliktami politycznymi czy też obostrzenia pandemiczne nie stały na przeszkodzie temu, by nasi klienci mogli w sposób ciągły i bezproblemowy realizować swoje inwestycje z zastosowaniem produktach marki Fatra. Ponad 85 lat doświadczenia zakładu wytwórczego w Czechach w połączeniu z bogatym doświadczeniem branżowym naszych pracowników dają doskonałe podwaliny pod długoterminową współpracę przy ciekawych projektach inwestycyjnych — podkreśla Dariusz Łyszczarz.

Przyszłość branży

Przed producentami i dostawcami membran dachów płaskich rysuje się obiecująca przyszłość. Stopniowo rośnie zapotrzebowanie na trwałe, energooszczędne i ekologiczne rozwiązania budowlane w tym zakresie.

— Wzrasta zainteresowanie materiałami, które są przyjazne środowisku, a także charakteryzują się długowiecznością, przez co ograniczają konieczność częstych napraw i wymiany. Właśnie takie są nowoczesne membrany dachowe oferowane przez Fatra Polska. Ich zaletą jest też to, że mogą być produkowane z materiałów pochodzących z recyklingu, a równocześnie umożliwiają recykling po zakończeniu cyklu życia, co sprawia, że spełniają wymagania postulowanej w Europie gospodarki cyrkularnej — tłumaczy Dariusz Łyszczarz.

Dobre wyniki spółki Fatra Polska, a także obiecujące perspektywy na rok 2025 i lata następne wynikają z tego, że jej oferta jest odpowiedzią na aktualne potrzeby rynku. W dobie zmian klimatycznych i rosnącej potrzeby oszczędności energii, membrany dachów płaskich z dodatkowymi właściwościami izolacyjnymi stają się po prostu coraz bardziej potrzebne.

Dodatkowo w czasie podnoszenia efektywności energetycznej wszelkiego rodzaju nieruchomości użycie materiałów, które zapewniają lepszą izolację termiczną, ma kluczowe znaczenie. Bez zastosowania takich produktów nie sposób osiągnąć potrzebnej redukcji kosztów ogrzewania i chłodzenia budynków.

Remedium na wyzwania

Rynek wymaga, by współczesne membrany dachowe wykazywały wysoką odporność na zmienne warunki pogodowe, takie jak intensywne opady deszczu, silne wiatry czy szybkie zmiany temperatury. Materiały służące do wytwarzania produktów Fatra, takie jak PVC, TPO spełniają te wymagania, a ponadto cechują się dużą trwałością i odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Z tego względu są preferowane przy projektach fotowoltaicznych.

— Integracja membran dachowych z technologią fotowoltaiczną, czyli panelami słonecznymi, to trend, który z każdym rokiem staje się coraz bardziej powszechny. Dachy płaskie mogą być idealnym miejscem do montażu takich systemów, ponieważ pozwalają na pełne wykorzystanie przestrzeni dachu – wskazuje prezes Fatra Polska.

Zachodniopomorska spółka wprowadziła innowacyjny na polskim rynku system FatraFast, który ułatwia montaż systemów fotowoltaicznych na dachach. Dodatkowo, dachy zielone, które wykorzystują roślinność do poprawy izolacji i zatrzymywania wody, również zyskują na popularności – membrany FatraFol są do nich dostosowane.

Nowoczesne membrany dachowe Fatra są projektowane z myślą o prostocie montażu oraz łatwej konserwacji. Dzięki temu gwarantują redukcję czasu i kosztów związanych z instalacją i utrzymaniem dachu.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface