Życzliwością trzeba się dzielić

DI
aktualizacja: 27-02-2018, 11:26

Konkurs „Siła przyciągania” — case study laureata

Employer branding Zbiórka kosmetyków przed 8 marca pokazuje, że Cognifide skutecznie łączy troskę o pracownika z działaniami CSR

Zobacz więcej

TO SIĘ MIERZY: Cykliczne badanie nastrojów pokazuje, że nasi pracownicy doceniają atmosferę w firmie sprzyjającą rozwojowi — uważają Magdalena Mielczarek, Kinga Przepiórka i Magdalena Owsiana, odpowiedzialne w Cognifide Polska za employer branding. Fot. ARC

„Prosili o szczerą ocenę, to ją dostali” — tak Michael Stuban, odchodzący na emeryturę w wieku 58 lat, skomentował wypełniony przez siebie exit interview. Pod tym określeniem kryje się popularna w anglosaskich korporacjach praktyka — przez rozmowę lub ankietę pracodawca poznaje powody, dla których cenny pracownik z własnej woli rozstaje się z firmą. Nie ma nic do stracenia, więc zapewne udzieli szczerych odpowiedzi. Te mogą być ważnymi wskazówkami na przyszłość — pomogą przedsiębiorstwu rozwijać się i naprawiać błędy.

Co odchodzący myśli o swoich szefach, kolegach, atmosferze w zespole, systemach motywacyjnych, zarobkach? Zwykle informacje te trafiają do HR — i już nie wydostają się stamtąd, jakby wpadły do kosmicznej czarnej dziury. W przypadku Michaela Stubana było inaczej. Swoje opinie rozesłał do 2 tys. pracowników Pennsylvania Turnpike Commision (PTC) — agencji rządowej, w której pracował przez 35 lat, w tym przez 25 jako menedżer. Amerykanin pisał w e-mailu, że lubi swoje stanowisko, nie czuje się poszkodowany i nie w głowie mu zemsta. Żałuje tylko, że PTC stała się gorszym miejscem dla pracowników. Zabrakło tam morale (szefowie myśl tylko o sobie), przejrzystości (wszystko jest tajemnicą) i spójności (częste zmiany decyzji).

A może być inaczej. Pokazują to laureaci drugiej edycji konkursu „Siła przyciągania”, organizowanego przez „Puls Biznesu” razem z Grupą Work Service, PwC i Orange. Wyróżnione firmy w nietuzinkowy sposób dbają o employer branding (EB — marka pracodawcy) — umieją pozyskać specjalistów, zatrzymywać ich na dłużej, a nawet kreować na ambasadorów marki, którzy zachęcają kolejnych fachowców.

Czuj się dobrze…

Na uwagę zasługuje Cognifide Polska, spółka z branży IT, która kilka lat temu w Poznaniu otworzyła międzynarodowe centrum operacyjne. W poprzedniej odsłonie konkursu zwyciężyła w kategorii „Employer branding w rekrutacji”. W ostatniej — została wyróżniona za konsekwencję kampanii i zdobyła nagrodę specjalną „Master Champion” za wyjątkowe działania w co najmniej jednej kategorii.

— Chcemy czuć się dobrze w miejscu, w którym pracujemy, co wyraża hasło „Feel Good @ Cognifide”. Strategię opieramy na czterech filarach: zdrowie i styl życia, dobrostan i styl pracy, przyjazne otoczenie oraz integracja i relaks — mówi Kinga Przepiórka, stojąca na czele działu HR w Cognifide Polska.

Firma realizuje autorskie programy employer brandingu: stażowy Career Start Up, wdrożeniowy, by zredukować stres nowych pracowników, a także zarządzania talentami, polegający na dzieleniu się wiedzą. Stworzyła aplikację, która przyspiesza przekazywanie informacji zwrotnej. Kładzie nacisk na mądre przywództwo, różnorodność i komunikację. Za klucz do sukcesu uważa dialog.

…i myśl o innych

W Cognifide panuje przekonanie, że nie ma employer brandingu bez społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Firma organizuje lub przyłącza się do takich akcji jak Project Shoebox, zapoczątkowany w 2015 r. przez Kate Kenyon. Brytyjka przejrzała swoją łazienkę pod kątem nieużywanych i nieprzeterminowanych kosmetyków. Potem zaniosła je do ośrodka dla kobiet po trudnych doświadczeniach życiowych. Zdziwiła się, jak bardzo potrzebują one podstawowych produktów drogeryjnych. Dziś przedsięwzięcie prowadzone jest w Polsce, Wielkiej Brytanii i USA. Do 2 marca Cognifide w swojej poznańskiej siedzibie (ul. Murawa 12-18) czeka na artykuły higieny osobistej: mydła, żele pod prysznic, szampony, pasty, szczoteczki do zębów, a także na kosmetyki: balsamy do ciała i dezodoranty. Trafią one do kobiet 8 marca.

— W pierwszej edycji ponad 170 pudełek z darami wysłaliśmy do pięciu ośrodków w czterech polskich miastach. W tym roku chcemy pomóc większej grupie kobiet— wskazuje Magdalena Owsiana, współorganizatorka projektu Shoebox. Dlaczego Michael Stuban skrytykował swojego pracodawcę? Liczył na to, że da komuś do myślenia. Ale się przeliczył. Sean Logan, prezes PTC, napisał (również do wszystkich): „Panie Stuban… Wydaje mi się, że nigdy nie mieliśmy okazji się spotkać i po lekturze Pana kwestionariusza cieszę się, że tak się nie stało”. Oby przykład Cognifide Polska wywarł na ludzi biznesu w Polsce o niebo lepszy wpływ.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Życzliwością trzeba się dzielić