Najnowszy raport firmy badawczej IDC pokazał, że w 2023 r. doszło do zmiany lidera rynku smartfonów. Południowokoreański Samsung po trwającej od 2010 r. hegemonii został przebity przez Apple. Amerykańska firma sprzedała w zeszłym roku prawie 235 mln iPhone’ów, co pozwoliło zwiększyć udziały w rynku do ponad 20,1 proc. z 18,8 proc. rok wcześniej. Tymczasem drugie w rankingu Samsung, znalazł chętnych na 226,6 mln swoich urządzeń co ograniczyło jego udział w tym runku do 19,4 proc. z 21,7 proc. w roku 2022.
Dalsze trzy pozycje przypadły w udziale chińskim markom, które kontrolowały w zeszłym roku odpowiednio 12,5 proc. rynku (Xiaomi), 8,8 proc. (OPPO) oraz 8,1 proc. (Transsion).
Sukces Apple tłumaczony jest przede wszystkim rosnącym trendem w zakresie urządzeń premium, które stanowią obecnie ponad 20 proc. rynku. Według IDC, przesunięcie w górę łańcucha cen smartfonów było częściowo spowodowane atrakcyjnymi ofertami wymiany i nieoprocentowanym finansowaniem. Apple był jedynym graczem z pierwszej trójki na świecie, który odnotował wzrost na poziomie 3,7 proc., ale nie uchronił się przed szerszym spadkiem. Sprzedaż iPhone'a najnowszej generacji w Chinach znacznie spadła w porównaniu z poprzednikiem, a niektórzy analitycy spodziewają się, że spadki te będą się pogłębiać.