Auta na diecie z laboratorium

Barbara Warpechowska
13-10-2015, 22:00

ArcelorMittal nie chce być tylko dostawcą stali, ale podsuwać producentom samochodów gotowe rozwiązania. Dlatego stawia na B+R

Największy koncern stalowy, ArcelorMittal, w ubiegłym roku wydał na badania i rozwój 260 mln USD. Jedna trzecia dotyczyła produktów i rozwiązań adresowanych do sektora motoryzacyjnego. W dwunastu laboratoriach (w Europie, Ameryce Północnej i Ameryce Południowej) pracuje ponad 1300 osób na pełnych etatach. Ostatnia placówka — w brazylijskim Tubarão — została otworzona zaledwie pięć miesięcy temu.

PLASTYCZNA STAL:
Zobacz więcej

PLASTYCZNA STAL:

Największy przełom nastąpił w 2010 r. Po wprowadzeniu nowych rozwiązań udało nam znacznie odchudzić samochody. Wyzwaniem dla nas jest stal o wyższej wytrzymałości, a zarazem plastyczna — mówi Greg Ludkovsky, wiceprezes Global R&D ArcelorMittal. ArcelorMittal

Dla branży motoryzacyjnej ważne są laboratoria: we Francji — Gandrage i Maizières-lès-Metz Montataire, Hamilton w Kanadzie oraz East Chicago w USA.

Zmniejszyć wagę

— Obecnie pracujemy nad 80 produktami dla motoryzacji. Przemysł stalowy cały czas wprowadza innowacje. Opracowujemy nowe gatunki stali i nowe rozwiązania, których wymagają klienci — mówi Greg Ludkovsky, wiceprezes Global R&D ArcelorMittal. Prace nad innowacyjnymi rozwiązaniami firma zaczęła prowadzić w latach 90., ale największy przełom nastąpił w 2010 r.

— Po wprowadzeniu 63 różnych nowych rozwiązań dla samochodów segmentu C udało się zmniejszyć ich wagę o 73 kg, czyli blisko 20 proc. Dzięki temu udało się zmniejszyć o 13,5 proc. ekwiwalent emisji CO2 podczas użytkowania pojazdu. Nie pogorszono jego bezpieczeństwa. Osiągnięcie tych oszczędności nie podniosło też kosztów produkcji — mówi Greg Ludkovsky.

Rozwiązania sprawdziły się na każdym etapie produkcji, więc zostały skopiowane i zastosowane w innych segmentach automotive. Pickup truck z wyjściowej wagi — 748 kg — odchudzono o 174 kg, czyli o 23 proc.

Poprzez zastosowanie nowych gatunków stali o wyższej wytrzymałości takich jak Usibor 1500 i Ductibor 500 obniżono ciężar kabiny, pudła, tylnej klapy, ramki. W końcowej fazie, przy zastosowaniu nowych stali i rozwiązań projektowych, powinno się uzyskać dalsze zmniejszenie ciężaru o 26 proc.. Następnie rozwiązania przeniesiono do pojazdów z segmentu D. Uzyskano 24-procentową redukcję wagi.

Pomagają rezydenci

Producenci samochodów oczekują zaawansowanej stali trzeciej generacji o wysokiej wytrzymałości. — Dlatego w naszym dziale badań i rozwoju koncentrujemy się na dwóch grupach zagadnień. Pierwsza dotyczy uzyskania jeszcze wyższej wytrzymałości stali. Kiedyś za taką uważano wytrzymującą rozciąganie 150 MPa. My już produkujemy stal, której wytrzymałość wynosi 2000 MPa.

Drugie zagadnienie dotyczy plastyczności. Na przykład, kiedy zderzak uderza w jakąś płaszczyznę, wytwarza się ogromna energia. Pracujemy nad rozwiązaniami, które pozwolą zwiększyć wytrzymałość stali, a zarazem zapewnić, że będzie rozciągliwa i plastyczna — dodaje Greg Ludkovsky.

Z takiej stali będą produkowane m.in. te elementy samochodu, które mogą ucierpieć podczas wypadków. Tym samym będą chronić pasażerów przed urazami. Koncern współpracuje z producentami na całym świecie. W krajach NAFTA jest głównym dostawcą blach motoryzacyjnych dla 11 z 12 dużych producentów, natomiast w Europie dla 11 z 14.

— Na całym świecie zapewniamy im wsparcie techniczne. Robią to nasi tzw. inżynierowie rezydenci. Mamy ich w USA — 14, w Niemczech — 6, we Francji i Japonii po 3, w Chinach — 2 oraz po jednym w Brazylii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech, Indiach i Korei. To są osoby o najwyższych kwalifikacjach. Współpracują z danym producentem od początku — od koncepcji po końcowy produkt. Działamy tak, bo nie chcemy być tylko dostawcą blach — wyjaśnia Greg Ludkovsky.

Coraz więcej aut

Producenci domagają się tych samych wyrobów dostarczanych do zakładów na całym świecie. Według ArcelorMittal, liczba samochodów budowanych według globalnych platform — bo to oznacza niższe koszty — wzrośnie z 46 proc. w ubiegłym roku do 63 proc. w 2020 r.

— Prognozy mówią, że rynek USA i Kanady ustabilizuje się na produkcji wynoszącej 14 mln pojazdów. Unia Europejska i Turcja odbudowują produkcję. Spodziewamy się ponad 18 mln samochodów w 2017 r. Indie zwiększą produkcję prawie dwukrotnie z 3,6 mln w 2014 roku do 6,9 mln sztuk w 2022 r. Największego wzrostu oczekujemy w Chinach — z 10 mln do 32 mln w 2022 r. — mówi Philippe Aubron, szef działu marketingu automotive ArcelorMittal Europe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Auta na diecie z laboratorium