Brytyjski Rotch Energy i rosyjski Łukoil złożyły wspólną ofertę na zakup Rafinerii Gdańskiej, poinformowała Nafta Polska w komunikacie w czwartek.
„Nafta Polska, po otrzymaniu wyjaśnień od inwestorów, dokonuje analizy formalno- prawnej i merytorycznej oferty na zakup 75% akcji Rafinerii Gdańskiej złożonej wspólnie przez Rotch Energy i OAO Łukoil” – poinformowała Nafta w komunikacie.
ISB informowała już w poniedziałek powołując się na nieoficjalne informacje, że oba konsorcja porozumiały się co do szczegółów wspólnej inwestycji w Rafinerię Gdańską.
Nieoficjalnie wiadomo, że opóźnienia związane ze złożeniem ostatecznej oferty były spowodowane nieporozumieniami między Łukoilem a Rotchem m.in. w kwestii zakresu kontroli i finansowania Rafinerii Gdańskiej.
„Udziały Rotch w konsorcjum wynoszą 51% zaś OAO Łukoil 49%” - poinformowała Nafta w komunikacie w czwartek.
Nieoficjalnie wiadomo, że wartość programu inwestycyjnego w RG została obniżona z deklarowanej wcześniej kwoty 1 mld USD.
Nafta nie podała terminu w jakim może zakończyć analizy i podjąć decyzję o akceptacji oferty.
Formalnie, termin złożenia przez konsorcjum ostatecznej oferty na zakup 75% akcji Rafinerii Gdańskiej i programu inwestycyjnego w gdańskiej spółce upłynął 9 lipca. Ale procedura umożliwiła konsorcjum złożenie tej oferty później.
W przewidzianym terminie, czyli w ubiegły wtorek, Nafta Polska otrzymała tylko stanowisko Rotch Energy. Ale dzień później Łukoil podtrzymał chęć nabycia 75% akcji tej rafinerii.
Proces prywatyzacji Rafinerii Gdańskiej rozpoczął się ok. 1,5 roku temu. Wtedy Rotch oraz węgierski MOL znalazły się na krótkiej liście i złożyły oferty wstępne.
Rotch uzyskał wyłączność na negocjacje, którą jednak utracił w styczniu 2001, ponieważ nie był w stanie pozyskać źródeł finansowania. Nafta Polska ponownie zaprosiła Rotch-a i MOL-a i umożliwiła Rotch-owi przeprowadzenie due dilligence, wspólnie już z rosyjskim Łukoilem.
Innym chętnym na zakup udziałów w Rafinerii Gdańskiej jest największy w Polsce producent paliw PKN Orlen, ale na przejęcie udziałów nie pozwala mu obecna rządowa strategia rozwoju sektora paliwowego.
Zysk netto RG spadł w 2001 roku do 5,4 mln zł z 182 mln zł.