PAP: LDV wywiezie urządzenia po Daewoo z Lublina

Przemek Barankiewicz
opublikowano: 2003-08-20 18:30

W przyszłym tygodniu do Lublina ma przyjechać przedstawiciel brytyjskiego koncernu LDV, który rozpocznie przygotowania do wywiezienia do Birmingham urządzeń do produkcji samochodu dostawczego LD-100 - dowiedziała się w środę PAP ze źródła zbliżonego do syndyka masy upadłościowej Daewoo Lublin.

W kwietniu syndyk masy upadłościowej fabryki Daewoo w Lublinie sprzedał Brytyjczykom za 4 mln dolarów prawa do produkcji LD-100, dokumentację tego samochodu oraz urządzenia do jego produkcji należące do masy upadłościowej. Brytyjczycy zabiorą też z Lublina maszyny, które należały do Daewoo i nie weszły w skład upadłości.

Nowoczesny samochód dostawczy LD-100 miał być wytwarzany w fabryce Daewoo w Lublinie, we współpracy z powiązanym wtedy kapitałowo LDV. W Lublinie i Birmingham miały powstawać dwie odmiany tych aut. Wiele ich podzespołów miało być zunifikowanych.

Bankructwo Daewoo w 2001 roku zniweczyło te plany. Szacowano wtedy, że w lubelskiej fabryce projekt LD-100 zaawansowany jest w 80 procentach, a do jego zakończenia i uruchomienia produkcji samochodu potrzeba było jeszcze około 120 mln dolarów.

W kwietniu, po podpisaniu umowy z LDV o sprzedaży praw, syndyk masy upadłościowej Daewoo Lublin Leszek Liszcz był zadowolony z kwoty 4 mln dolarów wynegocjowanej z Brytyjczykami. "To dobra cena" - powiedział.

W Lublinie ocenia się, że nie było możliwości uruchomienia produkcji tych aut na miejscu. Inwestycją wstępnie interesowało

się kilka dużych firm motoryzacyjnych. Najdalej zaawansowane były rozmowy z włoskim koncernem Iveco, ale po zrobieniu audytu Włosi wycofali się z transakcji.

Brytyjczycy z LDV pozostali jedynymi zainteresowanymi tym samochodem. Projekt z upływem czasu tracił wartość. Obawiano się, że później można będzie go sprzedać tylko taniej, albo wcale nie znajdzie nabywcy. Umowa z Brytyjczykami przewiduje możliwość montowania LD-100 w Lublinie z podzespołów dostarczonych z Birmingham, jednak ta klauzula nie jest wiążąca dla LDV.

Obecnie w halach po upadłej fabryce Daewoo w Lublinie produkcję dostawczych lublinów i terenowych honkerów kontynuuje

Andoria-Mot, spółka córka andrychowskiej Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria. Zatrudnia 360 pracowników. Wkrótce zamierza w Lublinie uruchomić montaż tureckiego pikapa Ozaltin Gold.

PAP: