Sprzedaż spółki, twórcy chatbota Ernie, zmniejszyła się o 4 proc. do 4,6 mld USD. Szczególnie mocno ucierpiał główny segment – internetowe wyszukiwanie, którego udział w rynku coraz wyraźniej podgryzają serwisy wideo i społecznościowe, takie jak Xiaohongshu czy chiński odpowiednik TikToka – Douyin. Przychody z reklam internetowych spadły aż o 15 proc.
DeepSeek i aplikacje AI odbierają Baidu przewagę
Zysk netto wzrósł jednak o 33 proc. – wbrew prognozom analityków, którzy spodziewali się spadku. Wsparciem okazały się zyski z długoterminowych inwestycji. Mimo tego amerykańskie notowania Baidu przed otwarciem sesji zniżkowały o 2 proc.
Baidu wiąże swoją przyszłość z generatywną sztuczną inteligencją, ale utrata udziałów w rynku staje się coraz wyraźniejsza. Presja ze strony konkurentów, takich jak DeepSeek ze swoimi otwartymi modelami, rośnie wraz z szybkim rozwojem natywnych aplikacji AI. Jak podkreślił dyrektor finansowy Henry He, w najbliższym czasie zarówno przychody, jak i marże pozostaną pod presją, choć spółka nie zamierza rezygnować z dalszych inwestycji w AI.
Na plus wyróżniał się segment pozareklamowy – w tym usługi chmurowe, które urosły o 34 proc., wyraźnie powyżej oczekiwań rynku. To właśnie na połączeniu Ernie z rosnącym biznesem chmurowym Baidu buduje fundamenty swojego ekosystemu AI.
Konkurencja w AI coraz ostrzejsza. Baidu w tyle za Alibabą i Tencentem
Drugim filarem rozwoju mają być autonomiczne przejazdy. Liczba kursów zrealizowanych przez flotę robotaksówek Apollo Go w Chinach ponad dwukrotnie wzrosła w drugim kwartale do 2,2 mln, a w sierpniu łączna liczba przejazdów przekroczyła 14 mln. Baidu testuje usługę również w Hongkongu i planuje wejść z nią do Singapuru i Malezji jeszcze w tym roku.
W coraz bardziej zatłoczonym chińskim sektorze AI Baidu musi mierzyć się nie tylko z krajowymi gigantami – Alibabą i Tencentem – ale też z dynamicznymi start-upami. W tym roku akcje firmy wzrosły o około 6 proc., jednak to wynik wyraźnie słabszy od głównych rywali.
Według analityków Bloomberg Intelligence mimo rosnącego popytu na usługi chmurowe, Baidu zanotowało 15-proc. spadek przychodów z reklam w wyszukiwarce do 2,28 mld USD, a skorygowany wynik operacyjny skurczył się o 41 proc. do ok. 619 mln USD. Marża brutto spadła do 43,9 proc., poniżej oczekiwań, co odzwierciedla przesunięcie ciężaru działalności na mniej dochodowe usługi chmurowe.