Banki powinny podzielić się z klientami

Eugeniusz TwarógEugeniusz Twaróg
opublikowano: 2023-10-29 20:00

Od 15 do 50 proc. funduszy własnych - taki był koszt prokonsumenckich wyroków i regulacji dla europejskich banków. Czas zmienić podejście do klienta.

Przeczyta artykuł i dowiedz się:

  • ile europejskie banki i z tytułu jakich spraw musiały zapłacić w związku z kredytami walutowymi i ubezpieczeniami do kredytów
  • dlaczego McKinsey&Company uważa, że potrzebny jest nowy kontrakt społeczny na nowo ustalający relacje między instytucjami i konsumentami
  • jaką rolę banki mają do odegrania w ramach nowego kontraktu społecznego
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Firma doradcza McKinsey&Company przygotowała raport „Jak złapać żagle na wzburzonych wodach bankowości?”, w którym stawia tezę, że problem kredytów walutowych nie jest jednostkowym przypadkiem przechyłu orzecznictwa sądowego w stronę konsumenta, lecz stanowi element trendu silnie występującego w całej Europie.

„W ostatnich latach zarówno w polskim, jak też w światowym sektorze bankowym mieliśmy do czynienia z interwencjami na rzecz ochrony i wzmocnienia pozycji konsumenta. Kosztowały one banki w różnych krajach między 15 a 50 proc. ich funduszy własnych” – czytamy w raporcie.

McKinsey przywołuje przykład Chorwacji, gdzie rząd nakazał bankom przewalutowanie kredytów na euro, co kosztowało sektor bankowy 1 mld EUR, stanowiąc 15 proc. ich funduszy. Na Węgrzech konwersja walutowych kredytów hipotecznych na forinty pochłonęła 2,5 mld EUR, czyli 30-35 proc. funduszy własnych. W Wielkiej Brytanii z tytułu zwrotów składek i opłat od ubezpieczeń spłat kredytu i odszkodowań za praktyki misselingowe banki zapłaciły 50 mld funtów – 30 proc. funduszy własnych.

W Polsce prokonsumencki trend w orzecznictwie TSUE w sprawach frankowych może kosztować 100 mld zł, czyli niemal połowę funduszy własnych.

„Interwencje te wydają się być elementem kształtowania się nowego kontraktu społecznego, w którym rozkład sił pomiędzy konsumentem i instytucjami finansowymi zmienia się w kierunku takiego podziału korzyści i ryzyka, który będzie postrzegany jako bardziej zrównoważony, uczciwy i sprawiedliwy” – twierdzi McKinsey.

Autorzy raportu uważają, że relacja z klientem nie polega już tylko na zaspokojeniu jego potrzeb, ale zbilansowanym podziale korzyści i ryzyka. Jest to zmiana perspektywy postrzegania biznesu o fundamentalnym znaczeniu dla rynku. McKinsey mówi wręcz o konieczności stworzenia nowego kontraktu społecznego w Polsce między różnymi interesariuszami, którego celem jest poprawa jakości życia i ogólnego dobrobytu. Ważną rolę do odegrania mają w nim banki.

Weź udział w konferencji “Usługi płatnicze i Open Finance - PSD3 / PSR / Digital Euro”, 16 listopada 2023, Warszawa >>

„Konieczne jest zdefiniowanie nowego kontraktu społecznego, który będzie pozwalał na zachowanie większego balansu między życiem zawodowym i osobistym oraz na poprawę satysfakcji z życia – nawet jeśli odbyłoby się to kosztem wolniejszego wzrostu gospodarczego niż oczekiwany” – czytamy w raporcie.

Jednym z kluczowych elementów poprawy dobrostanu jest zwiększenie poczucie bezpieczeństwa finansowego. McKinsey uważa, że należy tworzyć i promować mechanizmy oszczędzania, zachęcające ludzi do budowania poduszki bezpieczeństwa.