PKN Orlen – Pożar w Rafinerii Trzebinia
Informacja: 05.05.2002 r. na terenie spółki Rafineria Trzebinia S.A. doszło do zapłonu ok. 800 ton ropy znajdującej się w zbiorniku magazynowym. Przyczyną pożaru były najprawdopodobniej wyładowania atmosferyczne. Rafineria Trzebinia S.A. należy do Grupy Kapitałowej PKN ORLEN S.A.; płocka Spółka posiada w niej 75 % udziałów. Pożar został ugaszony. Zarząd Rafinerii szacuje wstępnie straty na ok. 8 mln zł.
Komentarz BM BPH PBK: Wydarzenie losowe w spółce zależnej PKN nie powinno mieć wpływu na przebieg notowań akcji spółki. Sytuacja w Rafinerii Trzebinia została dość szybko opanowana i możliwe że nie będą nawet konieczne przerwy w jej pracy. Poniesione straty nie są istotne w skali Grupy PKN, a ponadto będą w nich partycypować firmy ubezpieczeniowe. Trzebinia realizuje ok. 1,3 mld zł przychodów rocznie i przerabia ok. 1% wielkości przerobu ropy PKN Orlen.
Miteks – koniec wezwania
Informacja: W dniu dzisiejszym kończy się wezwanie ogłoszone na 60,05 proc. akcji spółki przez Eiffage Construction.
Komentarz BM BPH PBK:
W wyniku wezwania inwestor najprawdopodobniej przekroczy próg 50 proc. głosów na WZA Miteksu, co będzie stwarzać konieczność ogłoszenia kolejnego wezwania na pozostałe akcje spółki. Można spodziewać się, że cena akcji w kolejnym wezwaniu wyniesie także 16 zł za akcję. Do tego czasu należy oczekiwać stabilizacji kursu spółki na poziomie kilka procent poniżej ceny 16 zł, a ewentualne większe odchylenia można próbować wykorzystać do nabycia akcji Miteksu.
AMS – Plany pozyskania kapitału
Informacja: Spółka planuje wyemitować od 750 000 do 1 000 000 akcji serii E skierowanych do inwestora kwalifikowanego. WZA zaplanowano na 10 maja. Umowa objęcia akcji przez inwestora powinna zostać zawarta najpóźniej do 15 października tego roku. Opcjonalnie na WZA będzie rozpatrywana propozycja emisji do 4.000 obligacji zamiennych.
Komentarz BM BPH PBK: Emisja ma na celu pozyskanie środków na restrukturyzację zadłużenia i inwestycje. Potencjalny inwestor poprzez objęcie nowych akcji może uzyskać do 16,6 proc. głosów na WZA spółki. W ubiegłym roku rynek reklamy zewnętrznej zmniejszył się o ok. 10 proc., a przychody AMS spadły o ok. 17 proc. Plany emisji akcji potwierdzają, że szybkie pozyskanie inwestora w obecne sytuacji rynkowej jest dla AMS z jednej strony bardzo trudne, a z drugiej konieczne.