Decyzja ta oznacza, że firma ma sześć miesięcy na dostosowanie się do wymogów unijnego Aktu o Rynkach Cyfrowych (Digital Markets Act, czyli DMA), który ma na celu zapobieganie nadużyciom konkurencji, zanim się one pojawią.
W wyniku tej decyzji "turyści będą mieli większy wybór, a hotele więcej możliwości biznesowych" – oświadczyła Margrethe Vestager, komisarz UE ds. konkurencji, w przesłanym w poniedziałek oświadczeniu.
Jednocześnie Komisja Europejska ogłosiła, że nie będzie podejmować działań przeciwko działowi reklamowemu platformy X, należącej do Elona Muska, oraz przeciw TikTokowi, będącemu własnością ByteDance. Regulatorzy rozpoczęli również badanie rynku, aby ustalić, czy pozostałe usługi X powinny być objęte Aktem o Rynkach Cyfrowych.
Facebook, TikTok, Apple i inni pod presją
Unijne prawo zostanie zastosowane do firm mających istotny wpływ na rynek UE, z ponad 45 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie i 10 tys. użytkowników biznesowych rocznie.
Akt o Rynkach Cyfrowych uderza w modele biznesowe sześciu najpotężniejszych firm technologicznych na świecie. Są to: Apple, Microsoft, Meta (właściciel Facebooka), Google (należący do Alphabet), Amazon i ByteDance (właściciel TikToka). Wszystkie te firmy muszą teraz spełniać nowe wymagania, mające na celu zapobieganie nadużywaniu ich dominującej pozycji na rynku.