Braster traci i debiutuje

Marcel Zatoński
08-04-2018, 22:00

Producent urządzenia do badania piersi w ubiegłym roku miał niewielkie przychody i duże straty. Teraz ruszył oficjalnie na pierwszym rynku zagranicznym.

Wysoka innowacyjność nie gwarantuje szybkiego sukcesu. Braster, który dekadę temu zaczął prace nad urządzeniem do samodzielnego badania piersi, został niedawno wybrany najbardziej innowacyjną spółką na warszawskiej giełdzie w rankingu Giełdowa Spółka Roku, organizowanym przez „Puls Biznesu” i tworzonym na podstawie odpowiedzi kilkudziesięciu specjalistów rynku kapitałowego. Doradcy, zarządzający i analitycy kupują w tym przypadku przyszłość, bo teraźniejszość Brastera to minimalne przychody, duże straty i perspektywa znacznych inwestycji. Zgodnie z opublikowanym w piątek raportem rocznym Braster, który na razie sprzedaje swoje urządzenie i powiązane z nim pakiety abonamentowe tylko na rynku polskim, miał 397 tys. zł przychodów ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów. To o 30 tys. zł mniej niż rok wcześniej. Tymczasem straty spółki idą w dziesiątki milionów złotych.

Zobacz więcej

Znój innowatora: Braster, kierowany przez Marcina Halickiego, jest uznawany przez analityków za jedną z najbardziej innowacyjnych spółek na GPW, ale do tej pory nie udało mu się rozkręcić sprzedaży flagowego produktu. Ubiegły rok zamknął głęboką stratą, w tym liczy na przychody z rynków zagranicznych. Fot. Marek Wiśniewski

W 2017 r. na poziomie netto Braster stracił 24,9 mln zł, wobec 14,3 mln zł straty rok wcześniej. Spółka, która w ubiegłym roku w ofercie publicznej zebrała 40 mln zł na ekspansję, od początku zapowiadała, że przychody chce uzyskiwać głównie dzięki sprzedaży urządzenia i pakietów abonamentowych na rynkach zagranicznych. Ekspansja zagraniczna Brastera ciągle się jednak opóźnia. W ubiegłorocznym prospekcie emisyjnym spółka zapowiadała, że „komercjalizacja urządzenia na pierwszym rynku zagranicznym planowana jest już w pierwszej połowie 2017 r.”, jednocześnie zaznaczając, że „największy potencjał sprzedażowy posiada rynek USA, na który Braster planuje wejść w czwartym kwartale 2017 r.”.

Z wejściem do USA nie będzie tak łatwo. Pierwszy wniosek o rejestrację urządzenia w tamtejszym organie regulacyjnym FDA został złożony w czerwcu ubiegłego roku. Teraz, po styczniowych konsultacjach z regulatorem, spółka „opracowuje dalszą strategię postępowania, zmierzającą do rejestracji urządzenia”. Jak podaje w sprawozdaniu rocznym „jedną z rozważanych opcji, po odbytej telekonferencji z regulatorem, jest modyfikacja modelu biznesowego" i wprowadzenie na rynek urządzenia, które miałoby być wykorzystywane w gabinetach medycznych, a nie samodzielne przez pacjentki. Brak rejestracji w USA przekłada się na możliwość ekspansji na innych rynkach — np. potencjalny dystrybutor Brastera w Japonii ogłosił, że będzie kontynuował rozmowy ze spółką dopiero wtedy, gdy ta uzyska zgodę FDA. Tymczasem w dniu publikacji aportu rocznego Braster poinformował, że rusza oficjalnie ze sprzedażą internetową na pierwszym rynku zagranicznym — w Holandii. W reakcji na tę informację kurs skoczył o ponad 7 proc.

— Widzimy duże możliwości rozwoju własnego kanału sprzedaży internetowej na zagranicznych rynkach. Chcemy przy okazji realizowanej strategii ekspansji skupić się na budowaniu mocnej pozycji na rynku e-commerce. Planujemy w dalszym ciągu zwiększać zasięg działalności i wchodzić na nowe rynki. Cel ten osiągniemy między innymi poprzez uruchomienie kolejnych zagranicznych wersji e-sklepów, a także współpracę z nowymi dystrybutorami. Przyjęta formuła sprzedaży online umożliwia nam ekspansję bez podejmowania znacznych inwestycji — mówi Marcin Halicki, prezes Brastera.

Brak znaczących inwestycji widać gołym okiem. E-sklep w Holandii to w praktyce nakładka na funkcjonujący już wcześniej polski e-sklep, w dodatku nie w języku niderlandzkim, tylko angielskim. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Braster traci i debiutuje