Broker FM przymierza się do debiutu na giełdzie

Radosław Omachel
opublikowano: 2002-11-22 00:00

RMF FM przygotowuje się do wejścia na rynek telewizyjny. Stacja ma koncesję na nadawanie drogą satelitarną, ale rozważa też zakup stacji naziemnej. W grę wchodzi m.in. TV4. Pieniądze na inwestycje mają pochodzić z emisji obligacji lub od inwestora finansowego. Alternatywą może być wprowadzenie spółki Broker FM na giełdę w 2004 r.

Krakowska grupa radiowa RMF chce się włączyć w walkę o prymat na polskim rynku medialnym. Lokomotywą holdingu FM jest radio RMF FM, największa i najbogatsza stacja w Polsce. Silna pozycja na rynku radiowym to jednak za mało, żeby pod względem obrotów dorównać Grupie ITI czy Polsatowi. Sytuację RMF utrudnia fakt, że na inwestycje w rynek telewizyjny zdecydowana jest Agora i nie można wykluczać, że w najbliższych miesiącach połączy siły z Polsatem.

Roczny budżet Polsatu można szacować na 150 mln USD (600 mln zł). Przychody TVN (najważniejszej spółki Grupy ITI) tylko w pierwszym półroczu 2002 r. wyniosły 67 mln USD (268 mln zł). Tymczasem w 2001 r. wpływy ze sprzedaży czasu reklamowego tego radia sięgnęły 73,8 mln zł (według danych ze sprawozdania finansowego spółki Broker FM). Żeby dorównać ITI i Polsatowi, grupa RMF musi zdobyć nowy kanał dystrybucji — telewizję. W podkrakowskiej miejscowości Alwernia trwają prace nad budową multimedialnego centrum RMF o rozbudowanych możliwościach technicznych.

— Studia w Alwerni mogą przygotowywać audycje nie tylko dla radia, ale także dla telewizji — mówi Rafał Gębicki, dyrektor inwestycyjne w Westdeutsche Landesbanku, który współpracuje z RMF.

W marcu 2003 roku krakowskie radio otrzymało od KRRiTV zgodę na nadawanie programu telewizyjnego drogą satelitarną. W koncesji mowa jest o kanale muzyczno-informacyjnym. Program RMF miałby być jednocześnie dostępny w sieciach kablowych i na platformach cyfrowych. Przykłady TV Puls i Tele5 pokazują jednak, że takie rozwiązanie nie gwarantuje sukcesu. Dlatego RMF rozgląda się na rynku za stacjami posiadającymi koncesje naziemne. W grę wchodzi m.in. zainwestowanie we współpracującą z Polsatem stację TV4.

— Mogę tylko powiedzieć, że taka możliwość jest rozważana — mówi Rafał Gębicki.

Marek Dworak, prezes Brokera FM, nie chciał tych informacji komentować.

Problemem jest tylko sfinansowanie projektu telewizyjnego. Spółką, która pozyskuje pieniądze dla grupy RMF, jest Broker FM. To właśnie ta firma wzięła w BIG Banku Gdańskim 53 mln zł kredytu na budowę siedziby radia w Alwerni. Spółka zacznie go spłacać w czerwcu 2003 r. po zakończeniu budowy. Jak się dowiedzieliśmy, holding rozważa dwie możliwości zdobycia pieniędzy. Strategia zaplanowana na 2003 r. przewiduje zorganizowanie emisji papierów dłużnych (na przykład obligacji bez wprowadzania ich do publicznego obrotu) lub wpuszczenie do grupy inwestora finansowego.

— Jeżeli ten scenariusz nie zostanie zrealizowany, przygotowywane jest upublicznienie akcji Brokera FM. Nie nastąpi to jednak wcześniej niż w 2004 r. — prognozuje Rafał Gębicki.

Z akt Brokera FM w Krajowym Rejestrze Sądowym wynika, że akcjonariusze przygotowują się już do sprzedania części akcji i wprowadzenia ich na giełdę. Obecnie jego kapitał zakładowy wynosi 100 tys. zł i dzieli się na 100 tys. akcji. W maju 2002 r. akcjonariusze Brokera FM dokonali kilku istotnych zmian w statucie. Majowe WZA dokładnie określiło zasady ewentualnej sprzedaży akcji przez obecnych akcjonariuszy osobom trzecim — na przykład w trakcie wprowadzania akcji do obrotu publicznego. Statut spółki określa też cenę sprzedaży akcji imiennych po wprowadzeniu ich do obrotu publicznego (nie wyższa niż średni kurs otwarcia z ostatnich 30 dni). Do akt załączony jest też wniosek o rejestrację zmiany danych spółki w rejestrze przedsiębiorców, z którego wynika, że Broker FM przygotowuje się do upublicznienia akcji.

— Po klapie, jaką zakończyła się próba oferty publicznej ITI, do pomysłów debiutów giełdowych spó- łek medialnych trzeba podchodzić ostrożnie — zaznacza Rafał Gębicki.

Informacjom o planowanym debiucie zaprzecza Marek Dworak.

— Decyzje majowego WZA utraciły moc. Nie przygotowujemy upublicznienia akcji — mówi szef Brokera FM.

Dodaje, że kierowana przez niego spółka nie planuje też emisji papierów dłużnych.

W holdingu FM trwa obecnie restrukturyzacja. Chodzi o uproszczenie struktury własnościowej.

— RMF chce uniknąć błędu ITI i zamierza się skoncentrować na dwóch, trzech rodzajach działalności — dodaje Rafał Gębicki.

Broker FM jest kluczową spółką w grupie. Sprzedaje m.in. czas reklamowy RMF, a także rozgłośni Opera FM i innych stacji, w których spółki holdingu mają udziały.