Należący do Kompanii Piwowarskiej (KP) browar w Tychach zostanie rozbudowany, co zwiększy jego zdolności produkcyjne z 5,6 do 7,8 mln hektolitrów piwa rocznie. Wkrótce wybrany zostanie dostawca nowej linii produkcyjnej, która ma być gotowa za rok - poinformowali przedstawiciele KP.
"Rozbudowa browaru w Tychach to część zapoczątkowanego w 2005 roku programu inwestycyjnego wartości ok. 300 mln zł, w ramach którego dotychczas m.in. podwojone zostały zdolności produkcyjne browaru w Białymstoku" - powiedział PAP dyrektor ds. korporacyjnych KP, Paweł Kwiatkowski.
Docelowy potencjał browaru w Tychach, w perspektywie wielu lat, firma szacuje nawet na 12 mln hl piwa rocznie, czyli nieco mniej niż produkuje w tej chwili cała Kompania Piwowarska w browarach w Tychach, Poznaniu i Białymstoku. Przedstawiciele KP oceniają, że tyski browar ma przed sobą duży potencjał dalszej rozbudowy.
Docelowo browar w Tychach liczy nie tylko na wzrost krajowego rynku piwa, ale również na rozwijający się eksport tyskiego piwa, który w ubiegłym roku został podwojony i wynosi obecnie ok. 200 tys. hl rocznie. Piwo trafia do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Irlandii, USA i Kanady, na razie głównie do środowisk polonijnych. Dwie trzecie eksportu przypada na markę "Tyskie", której udział w polskim rynku piwa szacowany jest na 16 proc.
Przedstawiciele firmy liczą, że w rozwoju eksportu pomoże prestiżowa nagroda, zdobyta już po raz drugi (pierwszy raz w 2002) w najstarszym i najbardziej znanym piwnym konkursie świata - organizowanym od 120 lat The Brewing Industry International Awards. Nagrody na tym konkursie w branży nazywane są "Piwnymi Oskarami".
Konkurs organizowany jest od 1886 r. w brytyjskim mieście Burton-on-Trent, jednak w ubiegłym roku po raz pierwszy odbył się w Monachium. W ubiegłym roku do konkursu stanęło ponad 750 piw z całego świata, które rywalizowały w 9 kategoriach, podzielonych na 27 klas. Konkursowe piwa ocenia 31 sędziów z 17 krajów. Nigdy nie wiedzą, jakie piwo degustują. Jury to doświadczeni piwowarzy.
W ubiegłym roku KP sprzedała ponad 11,2 mln hl piwa, uzyskując 12,6 proc. wzrostu sprzedaży w odniesieniu do 9,96 mln hl w 2004 r. Na ten rok firma zakłada dalszy wzrost sprzedaży, znacząco wyższy od średniego wzrostu całego rynku. Swój udział w rynku w 2005 r. KP szacuje na 37,1 proc.
W roku obrotowym 2005, trwającym od kwietnia 2004 do marca 2005, zysk netto KP wyniósł 481 mln zł, przy przychodach ze sprzedaży przekraczających 3,3 mld zł. KP jest częścią światowego koncernu piwowarskiego SABMiller, którego roczna sprzedaż przekracza 187 mln hl piwa. W minionym roku finansowym koncern miał 2,2 mld USD zysku brutto przy 14,5 mld USD przychodów.
Roczne moce produkcyjne KP wynoszą obecnie 12,5 mln hl. piwa. Rozbudowa mocy planowana jest we wszystkich trzech należących do firmy browarach; moce browaru w Białymstoku zwiększono już z 0,8 do 1,5 mln hl, a wkrótce zdolności produkcyjne mają osiągnąć tam 2,5 mln hl rocznie. W browarze w Poznaniu uruchomiono nową warzelnię i kotłownię, powstaną też nowe magazyny wysokiego składowania.