Brytyjskie supermarkety racjonują sprzedaż oleju słonecznikowego

Marek DruśMarek Druś
opublikowano: 2022-04-15 09:57

Klienci brytyjskich sieci supermarketów Waitrose, Sainsbury’s i Morrisons mogą kupić jednorazowo tylko dwie butelki oleju słonecznikowego, informuje The Independent.

Powodem racjonowania oleju jest jego niedobór spowodowany przez wojnę na Ukrainie, która była największym na świecie eksporterem oleju słonecznikowego, ze znaczącym udziałem w brytyjskim rynku. Wraz z Rosją zapewniały ok. 80 proc. globalnej podaży, przypomina The Independent.

Racjonowanie oleju słonecznikowego dotyczy także sprzedaży internetowej.

- Woja na Ukrainie zakłóciła dostawy oleju słonecznikowego do Wielkiej Brytanii. Niektórzy detaliści wprowadzili limit ilości butelek, które mogą kupić klienci, jako tymczasowe rozwiązanie zapewniające dostępność dla wszystkich – powiedział Tom Holder, rzecznik British Retail Consortium (BRC). – Tam, gdzie olej słonecznikowy jest składnikiem produktów, detaliści będą go zastępować innymi bezpiecznymi olejami, na przykład rzepakowym. Pracują także z dostawcami w sprawie zwiększenia produkcji alternatywnych olejów aby zminimalizować skutki dla konsumentów – dodał.

Rosja ogłosiła ograniczenie eksportu oleju słonecznikowego do 1,5 mln ton. Jest już o 50 proc. droższy w Unii Europejskiej niż rok temu.