Naftoport z Grupy PERN zwiększy zdolności przeładunkowe ropy naftowej

PAP
opublikowano: 2025-10-29 22:00

W Naftoporcie należącym do Grupy PERN, do 2028 r. powstanie nowe, szóste stanowisko o zdolności przeładunkowej około 9 mln ton ropy naftowej rocznie. Według PERN, dzięki inwestycji, Polska umocni się na pozycji hubu energetycznego regionu, gotowego do obsługi tranzytu surowca do państw ościennych.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W środę Naftoport na portalu Linkedin ogłosił, że wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk rozpoczyna rozbudowę terminalu naftowego w Porcie Północnym w Gdańsku. Spółka podkreśliła przy tym, że jest to strategiczna decyzja i kolejny krok w rozwoju jej infrastruktury przeładunkowej, który zwiększy możliwości obsługi surowców ropopochodnych w gdańskim porcie.

Informację o planowanej w Naftoporcie inwestycji potwierdził PERN, odpowiadając na pytania PAP, dotyczące przedsięwzięcia. PERN podał, że 28 października tego roku Zgromadzenie Wspólników Spółki Naftoport zdecydowało o przystąpieniu do etapu realizacji budowy nowego stanowiska przeładunkowego „W”, przy czym w kolejnych tygodniach planowane jest podpisanie umowy z generalnym wykonawcą, natomiast zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie przeładunków przewidywane jest na drugie półrocze 2028 r.

PERN podkreślił jednocześnie, że w ostatnich latach Naftoport odnotowuje rekordowe wyniki przeładunkowe - np. w 2024 r. obsłużono 489 tankowców i ponad 40 mln ton ropy naftowej oraz paliw - i właśnie rosnące zapotrzebowanie na import drogą morską stało się impulsem do realizacji projektu budowy nowego stanowiska przeładunkowego „W”, które zwiększy możliwości operacyjne terminalu oraz jego przepustowość.

Stanowisko „W” będzie szóstym z kolei stanowiskiem w Naftoporcie i drugim przystosowanym do obsługi największych tankowców świata VLCC - Very Large Crude Carrier o długości przekraczającej 300 metrów i zanurzeniu 15 do 17 metrów. „Projekt obejmuje budowę nabrzeża, estakad rurowych, infrastruktury technicznej, dróg dojazdowych oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych. Budżet projektu, będącego wspólnym przedsięwzięciem Naftoportu i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, to około 0,5 mld zł” - podał PERN.

Jak podkreślił, zdolności przeładunkowe nowego stanowiska mają wynieść około 9 mln ton rocznie, a dzięki inwestycji, nominalne zdolności przeładunkowe Naftoportu, przy pełnej dostępności instalacji, osiągną nawet 49 mln ton rocznie dla ropy naftowej. „Przeładowywany w Naftoporcie wolumen umożliwi pokrycie przez Grupę PERN pełnego zapotrzebowania surowcowego rafinerii krajowych oraz wolumenu surowca obsługiwanego dla rafinerii zagranicznych” - zaznaczył PERN, odnosząc się do efektów inwestycji.

Zwrócił też uwagę, że strategicznym celem przedsięwzięcia jest zapewnienie ciągłości operacyjnej i biznesowej Naftoportu oraz długookresowego bezpieczeństwa funkcjonowania terminalu spółki. Stanowisko „W” umożliwi jednoczesne zacumowanie 4 dużych zbiornikowców z ropą naftową, dzięki czemu znacząco skrócony zostanie pełny cykl obsługi portowej. Pozwoli także na dokonywanie modernizacji i napraw na pozostałych stanowiskach, przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości operacyjnej terminalu, co zmniejszy ryzyko awarii.

Według PERN, z kolei z perspektywy Polski rozbudowa Naftoportu o stanowisko „W” znacząco wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego, wzmacniając niezależność importową w zakresie dostaw ropy naftowej drogą morską i odporność systemu energetycznego „na zakłócenia geopolityczne”. „Dzięki tej inwestycji Polska zyska nowe zdolności przeładunkowe i umocni się na pozycji hubu energetycznego regionu, gotowego do obsługi tranzytu surowca do państw ościennych” - ocenił PERN. Przypomniał zarazem, że Naftoport stanowi kluczowy element infrastruktury energetycznej naszego kraju.

PERN z siedzibą w Płocku, to podmiot strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Spółka zarządza infrastrukturą krytyczną, odpowiadając m.in. za tłoczenie rurociągami ropy naftowej w Polsce do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech: Schwedt i Leuna, oraz za magazynowanie w swych bazach na terenie całego kraju surowca i paliw płynnych.

Na terenie całego kraju PERN zarządza siecią ponad 2,5 tys. km rurociągów naftowych i produktowych oraz posiada 19 baz paliw, których pojemność wynosi w sumie około 2,7 mln metrów sześc., a także cztery bazy ropy naftowej o łącznej pojemności ponad 4,1 mln metrów sześciennych.

Naftoport z siedzibą w Gdańsku, wykonujący przeładunki ropy naftowej i produktów naftowych, to spółka, w której PERN posiada 66,67 proc. udziałów. „Spółka stanowi istotny element logistyki dostaw ropy dla polskich i niemieckich rafinerii oraz jej tranzytu, a także lądowo-morskiego przeładunku produktów naftowych” - podkreśla PERN. Pozostałymi udziałowcami w Naftoporcie są: Orlen, Port Północny, J&S Servive & Investment oraz Skarb Państwa.