Zakłócenia w łańcuchach dostaw stanowią jedno z kluczowych wyzwań dla firm operujących na globalnych rynkach. Nieprzewidywalność i zmienność w przepływie towarów mogą mieć poważne konsekwencje, lecz dzięki odpowiednim strategiom mitygacyjnym jesteśmy w stanie skutecznie minimalizować ich negatywne skutki. Do głównych czynników wpływających na te perturbacje należą m.in. globalna niepewność polityczna czy sankcje handlowe. W przypadku LPP aż 90 proc. dostaw pochodzi z Azji. Poprzez sprzedaż zarówno stacjonarną, jak i internetową trafiają one do klientów na 40 rynkach. Zważywszy na tak dużą skalę operacji, kluczowym ryzykiem są zawirowania w międzynarodowym handlu, w tym trudności związane z frachtem morskim, który jest dla nas głównym kanałem transportu. Wojna w Ukrainie, napięcia polityczne na Bliskim Wschodzie czy zamknięcie Kanału Sueskiego to tylko niektóre z wyzwań, z jakimi musimy się mierzyć.
Jednym z istotnych elementów minimalizujących ryzyko zakłóceń jest zróżnicowana sieć zaopatrzenia i dystrybucji. W Grupie LPP opieramy się na strategii dywersyfikacji – począwszy od wyboru lokalizacji produkcji, poprzez umiejscowienie sieci dystrybucji, aż po wybór partnerów obsługujących poszczególne ogniwa łańcucha dostaw. Ponadto wykorzystujemy strategiczne rozlokowanie obiektów magazynowych względem najważniejszych rynków sprzedażowych. Przykładem jest nasze pierwsze zagraniczne centrum dystrybucyjne w Rumunii, które dzięki bliskości portu w Konstancy jest dla nas hubem cross-dockowym dla części dostaw i oferuje szeroki wybór tras transportowych. Jednocześnie w coraz większej mierze dywersyfikujemy nasze modele dostaw, wybierając te najbardziej optymalne. W tym celu wykorzystujemy alternatywne do zakłócanego frachtu morskiego metody: transport lotniczy, kolejowy lub kombinowany, tzw. sea-air. Zwiększa to naszą elastyczność operacyjną i zapewnia szybszą dostępność towarów w omnichannelowej sprzedaży LPP.
W wyzwaniach związanych z zarządzaniem międzynarodową siecią zaopatrzenia i dystrybucji wspiera nas również autorska platforma Control Tower, która umożliwia monitorowanie i kontrolę przepływu towarów na każdym etapie łańcucha dostaw. Nie tylko usprawnia ona elektroniczny obieg dokumentów, ale przede wszystkim zapewnia dostęp do informacji w czasie rzeczywistym dla wszystkich uczestników procesu. Tym samym pozwala na jeszcze bardziej sprawne i zwinne zarządzanie zmianą metod transportu. Z perspektywy ostatnich miesięcy warto podkreślić także rolę długoterminowych kontraktów z globalnymi armatorami, które zwiększają naszą odporność na zaburzenia we frachcie morskim.
Dzięki wieloletniej współpracy ze strategicznymi partnerami ograniczamy wpływ możliwych zakłóceń na koszty oraz zyskujemy gwarancję terminowości dostaw. Stabilność kontraktów pozwala nam również zabezpieczyć miejsca na statkach dla stałego wolumenu transportu, co jest kluczowe dla zapewnienia ciągłości operacji. Wdrożone przez nas strategie zarządzania ryzykiem nie byłyby możliwe bez umiejętności zwinnego działania w warunkach wysokiej zmienności rynkowej. Umiejętność ta stanowi bowiem fundament skutecznego reagowania na negatywne czynniki globalnych zakłóceń w łańcuchach dostaw, zapewniając Grupie LPP stabilność biznesową.