W 1978 r., Fred Smith, założyciel FedEx, wypowiedział znamienne słowa „Informacja o przesyłce jest równie ważna, jak sama przesyłka”. Dzisiaj, dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii, FedEx zmienia krajobraz logistyki i stoi na czele cyfrowej rewolucji. Przez ponad 50 lat FedEx budował fizyczną sieć zdolną obsłużyć największe i najbardziej złożone operacje logistyczne na świecie. To doświadczenie przełożyło się na dostęp do bogatych zasobów danych – FedEx obsługuje 15 milionów przesyłek dziennie w 220 krajach na całym świecie, generując petabajty danych.
W odpowiedzi na wyzwania współczesnej logistyki, w styczniu 2020 r. FedEx uruchomił inicjatywę FedEx Dataworks, mającą na celu połączenie cyfrowych i fizycznych operacji firmy. Wykorzystując analizę danych i uczenie maszynowe, FedEx Dataworks ma za zadanie zwiększyć efektywność procesów logistycznych. FedEx Dataworks powstał, aby odpowiedzieć na pytanie: jak skuteczniej wykorzystać bogate zasoby danych, by podejmować lepsze decyzje biznesowe, poprawić wydajność łańcucha dostaw i otworzyć nowe możliwości dla firmy i jej klientów? Część odpowiedzi na to pytanie może znajdować się w Polsce, gdzie w grudniu 2023 r. został oficjalnie zarejestrowany oddział FedEx Dataworks Poland.
FedEx przewiduje przyszłość, w której wspólne ekosystemy danych ułatwią bezproblemową współpracę między firmami transportowymi i handlowymi. Dzięki wspólnej analizie popytu i możliwości sieci logistycznej w czasie rzeczywistym FedEx chce zrewolucjonizować doświadczenie zakupowe, zacierając granice między zakupami a dostawą. To podejście oparte na współpracy zwiększa wydajność, a także sprzyja innowacjom i elastyczności w reagowaniu na zmieniające się potrzeby klientów. Kulminacją strategii FedEx Dataworks jest platforma fdx. W styczniu tego roku, Raj Subramaniam, FedEx Corp. President i CEO, podczas National Retail Federation's Big Show w Nowym Jorku, ogłosił, że firma pracuje nad nową platformą cyfrową fdx. Będzie to pierwsza oparta na danych platforma handlowa, która połączy całą ścieżkę zakupową klienta – ułatwiając firmom zwiększanie popytu, konwersji, optymalizację realizacji zamówień i usprawnianie zwrotów. Obecne rozwiązania rynkowe są nieefektywne i rozproszone na wielu platformach. Dzięki fdx firma wzmocni swoje długoletnie relacje z przedsiębiorcami niezależnie od ich wielkości, pomagając im optymalizować i rozwijać biznes za pomocą inteligencji cyfrowej. Poprzez fdx, FedEx łączy świat cyfrowy z fizycznymi usługami, skupiając je wszystkie na jednej platformie odpowiadającej potrzebom biznesowym sprzedawców.
Do 2026 r. sprzedaż detaliczna online ma osiągnąć wartość 8 bilionów dolarów. Obecnie na świecie są cztery miliardy konsumentów, czyli z oferty skorzysta połowa populacji świata. Firmy, które odniosą największy sukces, to te, które zoptymalizują swoje łańcuchy dostaw i ujednolicą oraz spersonalizują ścieżki zakupowe klientów. Celem FedEx Dataworks jest łączenie ludzi z produktami, usługami i pomysłami, aby tworzyć możliwości i poprawiać jakość życia. Firma kieruje się przekonaniem, że połączony świat jest lepszy. Dzięki rozległym zasobom informacji generowanym z sieci FedEx firma tworzy rozwiązania, które usprawnią łańcuchy dostaw dla przedsiębiorstw każdej wielkości, eliminując wszelkie ograniczenia i otwierając nowe możliwości zarówno dla klientów, jak i dla całej firmy FedEx