CCC weszło w 2021 z optymizmem

opublikowano: 12-01-2021, 18:30

Obuwniczy gigant nieznacznie zmniejszył przychody w pandemii dzięki lepszemu od zakładanego wynikowi e-commerce. Chce dalej rosnąć w e-handlu i zapowiada nowy koncept.

Giełdowy sprzedawca obuwia mimo dwukrotnego zamknięcia galerii handlowych w ubiegłym kwartale zwiększył przychody r/r o 2 proc., do 1,62 mld zł. EBITDA spadła jednak o 58 proc., do 117 mln zł. W całym 2020 r. spółka miała 5,26 mln zł przychodów (-2,5 proc. r/r). CCC sprzedało około 45 mln par butów (w tym 9 mln przez eobuwie), a planowano 20 proc. więcej.

– Wychodzimy z kryzysu silniejsi. Ustabilizowaliśmy sytuację płynnościową i osiągnęliśmy porównywalne przychody r/r mimo lockdownu. Jesteśmy beneficjentem zmian, które koronawirus przyspieszył, m.in. migracji klienta do online’u i rosnącego znaczenia casualu – komentuje Marcin Czyczerski, prezes CCC.

– Przedłużony lockdown niewiele dla nas zmienia. Styczeń i początek lutego to okres, gdy raczej nie zarabiamy z powodu wyprzedaży. Jedynym problemem jest pozostanie większych zapasów. Ograniczymy więc zakupy na przyszły rok – dodaje Dariusz Miłek, przewodniczący rady nadzorczej.

Przedstawione wyniki wstępne nie przekonały inwestorów. Kurs spadł we wtorek z 87 do ponad 81 zł.

Handel wędruje do sieci

Szczególny powód do optymizmu daje firmie sprzedaż internetowa. Przychody z niej wyniosły 2,46 mld zł, co oznacza wzrost r/r o 71 proc. Stanowiły więc 47 proc. całościowego wyniku (w IV kw. nawet 52 proc.). Spółka planowała osiągnąć 40-procentowy udział dopiero w 2022 r.

– Mamy w e-commerce jeszcze wiele do zrobienia. Przed nami rok bardzo dynamicznego rozwoju tego kanału, nie chcemy jednak podawać konkretnej dynamiki. Wkrótce będziemy mogli rozsyłać towar z centrum w Polkowicach, a lada moment uruchomimy wysyłki z wszystkich sklepów CCC – zapowiada Marcin Czyczerski.

Stawianie na sprzedaż internetową wpłynie na ograniczenie powierzchni sklepów. Spółka zamknęła ich w ubiegłym roku 80, a 15 zmniejszyła do optymalnych jej zdaniem 500-800 mkw. Łącznie powierzchnia zwiększyła się jednak r/r o 2 proc., czyli o 14 tys. mkw. (wobec zakładanych wcześniej 60 tys. mkw.), za sprawą rozbudowy sieci hybrydowych salonów eobuwie i Modivo oraz ekspansji w Rumunii i Słowenii.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Będziemy dalej weryfikować obecne lokalizacje, zmniejszać powierzchnię [na pierwszą połowę 2021 r. jest zaplanowanych kilkadziesiąt pomniejszeń – red.] i przenosić sprzedaż do sieci. Robimy porządek z - jak się okazało, gdy obserwowaliśmy ruch - zbyt dużymi sklepami – twierdzi Dariusz Miłek.

Utrzymać dominację
Utrzymać dominację
Marcin Czyczerski, prezes CCC, podkreśla, że spółka koncentruje się na umacnianiu pozycji w Europie Środkowo-Wschodniej kosztem ekspansji w Europie Zachodniej. Wycofała się już z Niemiec, a w Szwajcarii planuje sprzedaż aktywów.
Marek Wiśniewski

Nowy koncept na horyzoncie

W tym roku zmian będzie więcej. Nakłady inwestycyjne wyniosą 200-250 mln zł, w 70-80 mln zł będą to inwestycje odtworzeniowe. Duża część pozostałej kwoty pójdzie na rozwój e-commerce.

– Jednym z najważniejszych celów jest dalsza digitalizacja sklepów. Tablety umożliwiające zamawianie towaru do domu mają się znaleźć w każdym sklepie. Docelowo będziemy je przerabiać na kasy samoobsługowej – mówi Karol Półtorak, wiceprezes CCC.

Spółka potwierdziła też, że planuje domknąć w tym kwartale poszukiwanie inwestora dla spółki eobuwie, a chętni są zainteresowani większym pakietem, niż zakładała. Jako jedno z rozwiązań wskazała pozyskanie mniejszościowego inwestora, który zasiliłby spółkę sumą około 500 mln zł. Przychody eobuwia wzrosły w 2020 r. o 52 proc. do 2,2 mld zł, przy marży EBITDA 9 proc.

Za to na wiosnę CCC zaplanowało uruchomienie nowego konceptu off-price’owego w wersji stacjonarnej, a jesienią w kanale online. Nie podano szczegółów. Wyjaśniono tylko, że „klienci silniej poszukują najlepszego stosunku ceny do jakości”, a jako przesłankę do stworzenia nowego projektu wskazało „komplementarne kategorie, oparte o obecną bazę 11 mln klientów”.

Okiem analityka
Bez niespodzianki
Łukasz Wachełko
zastępca szefa działu analiz w Wood & Company
W IV kw. spodziewałem się o 2 proc. większych przychodów, co w skali całego roku nie robi znaczącej różnicy. Zaskoczeniem była za to ich struktura – liczyłem na większy udział offline’u. Wrażenie robi sprzedaż internetowa z wyłączeniem eobuwia [123 mln zł w IV kw., czyli sześć razy więcej niż przed rokiem – red.]. CCC potrafi pozyskiwać przychody z klienta na różne sposoby i dalsze stawianie na wielokanałowość będzie temu sprzyjać, ponieważ prędko nie wrócimy masowo do centrów handlowych.

Spółka nie przekazała niczego nowego oprócz zapowiedzi projektu off-price’owego. Pozostawiła jednak więcej pytań niż odpowiedzi – będzie to raczej format w stylu TK Maksa niż Pepco, ale jaki dokładnie, czy firma skorzysta z obecnej powierzchni, czy wynajmie nową? W kwestii podwyższenia kapitału w eobuwiu po raz pierwszy poinformowano o rozważaniu sprzedaży istniejących akcji, co oznacza pozyskanie kapitału nie tylko na poziomie eobuwia, ale również na poziomie spółki matki.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane