Certyfikaty EFPA: Kompetencje, etyka i stały rozwój

opublikowano: 25-04-2019, 22:00

W Europie jest około 70 tys. certyfikowanych doradców EFPA. W Polsce jest ich 941. Pracują głównie z najlepszymi klientami, w bankach, które na pierwszym miejscu stawiają jakość obsługi.

Rynek finansowy zaczyna się poważniej interesować certyfikacją osób pracujących z klientem, szczególnie tymi najbardziej wymagającymi. Chodzi o to by faktycznie wspomagali oni klientów w ich decyzjach, a nie sprzedawali produkty.

Mariola Szymanska Koszczyc
Zobacz więcej

Mariola Szymanska Koszczyc Fot. ARC

Gwarancja wiedzy

— Doradcy świadczący usługi dla klientów bankowości prywatnej muszą poszerzać wiedzę, rozwijać się zawodowo i doskonalić kompetencje. Przez wiele lat nie było mechanizmów i instrumentów potwierdzających ich przygotowanie do zawodu. Certyfikat EFPA jest certyfikatem, który w pewnym stopniu jest punktem odniesienia na rynku. To, jak dotąd, jedyny certyfikat, który w jakikolwiek sposób potwierdza ich kompetencje do świadczenia tego typu usług — komentuje Wojciech Sieńczyk, szef departamentu bankowości prywatnej Santander Bank Polska.

— Certyfikat EFPA zagościł na stałe w świadomości osób związanych z branżą finansową, ponieważ oznacza określony poziom wiedzy, którą traktuje przekrojowo z uwzględnieniem zachodzących zmian regulacyjnych i wymagań klientów wobec bankowości. Certyfikacja EFPA prowadzona jest w Polsce od 10 lat i przystępuje do nich coraz większe grono osób związanych z finansami czy doradztwem — dodaje Piotr Wawrzyniak, dyrektor departamentu private banking w Getin Noble Bank.

— To również bardzo ważna wskazówka dla rekruterów — odpowiedni poziom certyfikatu pozwala łatwiej wybrać kandydatów na stanowiska w bankach — dodaje.

Co to za dokument?

— Certyfikat EFPA jest europejskim standardem dla doradców finansowych. To w istocie cztery certyfikaty na różnych poziomach, w zależności od tego, z jakimi klientami pracuje doradca, z jakimi produktami i z jak wysokimi aktywami ma do czynienia. W zależności od tego, czym zajmuje się doradca, może wybrać odpowiedni certyfikat: Europejski Asystent Inwestycyjny (EFPA EIA), Europejski Praktyk Inwestycyjny (EFPA EIP), Certyfikowany Doradca Finansowy (EFPA EFA) i Ekspert Planowania Finansowego (EFPA EFP) — informuje Mariola Szymańska-Koszczyc, prezes fundacji na rzecz Standardów Doradztwa Finansowego EFPA Polska.

EFPA to czteroetapowa ścieżka rozwoju doradcy — od bankowości detalicznej, przez bankowość premium czy osobistą, bankowość prywatną po zarządzanie majątkiem. Każdy z tych etapów jest osobnym certyfikatem i może być zwieńczeniem rozwoju zawodowego dla danej osoby lub otwarciem na kolejne szczeble kariery. Jednocześnie, jeśli ktoś chce zdobyć certyfikat na poziomie trzecim, nie musi przechodzić pierwszego i drugiego etapu. Ale im wyższy stopień, tym wyższy poziom złożoności zdobywanej wiedzy i umiejętności.

— Do ścieżki certyfikacyjnej na dwóch najwyższych poziomach nie można przystąpić nie pracując w zawodzie — jeśli się nie miało do czynienia z tą materią w praktyce, to bardzo trudno byłoby zdać ten egzamin — przestrzega prezes fundacji.

Wartość dla rynku

Mariola Szymańska-Koszczyc przyznaje, że certyfikacja EFPA, którą fundacja prowadzi od 10 lat, to wciąż jeszcze działalność pionierska na polskim rynku. Ale widzi, że środowisko finansowe zna i docenia certyfikat EFPA, chętnie rekrutuje certyfikowanych doradców EFPA i oczekuje, żeby taka inwestycja w jakość współpracy z klientem została uznana regulacyjnie przez Regulatora i Nadzór.

— Moja osobista ocena jest taka, że certyfikacja tego zawodu, abstrahując od doradztwa podatkowego i doradztwa inwestycyjnego, które już są certyfikowane, wcześniej czy później pojawi się u regulatora. To ważne żeby osoby pracujące z klientami potwierdzały swoje kwalifikacje — podkreśla Wojciech Sieńczyk.

Niektóre instytucje finansowe wpisały certyfikaty EFPA w ścieżkę rozwoju swoich pracowników. Część ściąga do siebie certyfikowanych doradców. Banki odpowiedzialne za jakość obsługi klienta oczekują, że certyfikacja nie tylko podniesie kwalifikacje doradców, ale też wpłynie na ich relacje z klientem.

Trzy filary certyfikacji

Certyfikaty EFPA mają kilka cech charakterystycznych. Po pierwsze, bazują na najlepszych międzynarodowych praktykach rynkowych, po drugie mają służyć klientom, po trzecie mają spełniać wymogi nałożone przez regulatorów i nadzór. Mają też dawać impuls rozwojowy zawodowy dla doradców; wymogiem każdego z nich jest udział w programie stałego rozwoju zawodowego. To znaczy, że osoba, która zdała egzamin i zdobyła certyfikat, co roku ma podejmować działania, które będą utrzymywały zdobyte umiejętności na poziomie potwierdzonym w trakcie egzaminu (udział w szkoleniach, konferencjach, działalność trenerska, samokształcenie itp.) i raportować je. Niewypełnienie tego wymogu skutkuje utratą certyfikatu.

— Fundamentem naszych certyfikatów jest podpisanie i przestrzeganie kodeksu etyki. Bardzo mocno mówimy w nim o nadrzędności interesu klienta w stosunku do wszystkich innych interesów. Mówimy o tym, że doradca ma rolę służebną i powierniczą w stosunku do klienta. Merytorycznie certyfikaty skoncentrowane są na diagnozie rzeczywistych potrzeb klienta i dopasowaniu odpowiednich produktów — tłumaczy Mariola Szymańska-Koszczyc.

Jak podkreśla, największą wartością i zmianą po przejściu szkolenia i certyfikacji jest to, że następuje odwrócenie sytuacji — z prostej funkcji sprzedawcy produktu finansowego przechodzi się na pozycję, w której produkt jest jedynie narzędziem, a kluczowe staje się zdiagnozowanie potrzeb klienta oraz tego, jaki poziom ryzyka zaakceptuje, jaki poziom straty może bezpiecznie wchłonąć, z jakim produktem będzie spokojnie spał w nocy.

Citi Handlowy ma swój program

Piotr Święcik, dyrektor biura doradztwa inwestycyjnego Citi Handlowy

Najwyższy standard świadczonych usług w segmencie private banking powinien być poparty stosownymi szkoleniami i certyfikatami rozwijającymi kompetencje i wiedzę doradców bankowości premium. Wzorcowy doradca inwestycyjny prezentuje wypadkową wiedzy i dogłębnej znajomości rynku oraz umiejętności budowania relacji z klientem w długiej perspektywie. Do unikatowych programów szkoleniowych, które pozwalają rozwijać obydwie kluczowe kompetencje, należy trzyletni program rozwoju Citi Handlowy - Citi Wharton Global Wealth Institute, prowadzony przez wykładowców The Wharton School of the University of Pennsylvania. Program poświęcony jest rozwojowi zarówno w obszarze budowania relacji z klientem, jak i zarządzania majątkiem. Jest prowadzony przez uznanych liderów akademickich i ekspertów inwestycyjnych. W ostatnich kilku latach szkolenia stacjonarne odbyły się w Londynie, Chinach i USA. Dają możliwość wymiany wiedzy i doświadczenia z doradcami z całego świata, co nie jest bez znaczenia w dobie zarządzania majątkiem na skalę globalną. Ukończenie programu potwierdza test i prestiżowy certyfikat. Istnieje również szereg uniwersalnych i rozpoznawalnych programów realizowanych dla wszystkich zainteresowanych uczestników rynku. Wysoką renomą cieszą się certyfikacje EFPA adresowane do doradców finansowych. Osoby zainteresowane bardzo głębokim sięgnięciem w obszary wiedzy rynkowej mogą z kolei zmierzyć się z licencją maklera papierów wartościowych, doradcy inwestycyjnego lub egzaminem CFA.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Danuta Hernik

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu