Chińska AI traci impet? Baidu z największym spadkiem przychodów od ponad 2 lat

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2024-11-21 12:06

Baidu, lider chińskiego rynku wyszukiwarek internetowych, odnotował największy spadek przychodów od ponad dwóch lat. Słabość gospodarcza w Chinach poważnie wpłynęła na rozwój generatywnej sztucznej inteligencji, której Baidu poświęciło znaczną część swojej strategii wzrostu – podaje agencja Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W trzecim kwartale 2024 roku przychody firmy zmniejszyły się o 3 proc., osiągając 33,6 miliarda juanów (około 4,6 mld USD), co było zgodne z prognozami analityków. Zysk netto wyniósł 7,6 miliarda juanów (1,04 mld USD). Po ogłoszeniu wyników akcje Baidu straciły na wartości ponad 2 proc. w handlu przedsesyjnym na amerykańskim rynku.

Pomimo znacznych inwestycji w rozwój sztucznej inteligencji, strategia Baidu przynosi jak dotąd ograniczone rezultaty. Kluczowym elementem tej strategii jest model AI o nazwie Ernie, który obecnie obsługuje 1,5 miliarda zapytań dziennie. Firma liczy, że technologia ta stanie się fundamentem dla nowych źródeł dochodów, takich jak wyszukiwarki i usługi w chmurze. Jednak pełna monetyzacja tych rozwiązań wymaga czasu.

W segmencie chatbotów Baidu zmaga się z konkurencją ByteDance Ltd., którego Doubao stał się bardziej popularny w Chinach. Jednocześnie podstawowy biznes wyszukiwarek Baidu traci użytkowników na rzecz nowoczesnych platform społecznościowych, takich jak Xiaohongshu i Douyin.

Innym obszarem, w którym Baidu stara się utrzymać pozycję lidera, są pojazdy autonomiczne. Firma rozpoczęła komercyjną eksploatację najnowszej generacji taksówek bezzałogowych Apollo Go w kilku chińskich miastach. Według Baidu aż 70 proc. przejazdów realizowanych przez jej flotę robotaksówek w całym kraju odbywa się bez udziału kierowców.

Chińska gospodarka w trudnej sytuacji szczególnie dotyka Baidu, ponieważ jego główni reklamodawcy pochodzą z sektorów takich jak motoryzacja i nieruchomości, które są obecnie w kryzysie. Tymczasem konkurenci, tacy jak Tencent Holdings i Alibaba Group Holding, zauważyli pewne oznaki poprawy na rynku, choć nadal powstrzymują się od prognozowania szybkiego ożywienia gospodarczego.

Pomimo przewagi Baidu w początkowej fazie wyścigu AI firma traci na rzecz rywali. Baidu musi zmierzyć się nie tylko z utratą pozycji lidera wśród chatbotów, ale również z nasilającą się wojną cenową między dostawcami infrastruktury AI, którzy rywalizują o przyciągnięcie deweloperów i startupów.