Chiński gigant motoryzacyjny GWM przyspiesza ekspansję w Europie. Wielka fabryka powstanie do 2029 roku

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-11-26 10:45

Great Wall Motor zwiększa tempo inwestycji w Europie i rozważa Hiszpanię oraz Węgry jako lokalizacje swojej pierwszej europejskiej fabryki. Do 2029 roku firma planuje osiągnąć roczną produkcję na poziomie 300 tys. pojazdów, chcąc odbudować słabnącą sprzedaż w regionie i umocnić globalną pozycję.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Chiński producent samochodów Great Wall Motor przedstawił nowe szczegóły dotyczące swojej ekspansji na Stary Kontynent. Parker Shi, prezes GWM International, poinformował, że firma analizuje obecnie potencjalne lokalizacje fabryki w Hiszpanii oraz na Węgrzech. Nowy zakład ma umożliwić osiągnięcie ambitnego celu produkcyjnego wynoszącego 300 tys. aut rocznie do 2029 roku.

To pierwsza od 2023 roku aktualizacja dotycząca europejskich planów inwestycyjnych GWM. Wówczas firma potwierdziła rozpoczęcie procesu wyboru lokalizacji.

Koszty pracy, logistyka i polityka celna kluczowymi wyzwaniami

Shi podkreślił, że wybór miejsca pod inwestycję jest utrudniony ze względu na wysoki poziom kosztów pracy oraz logistyki. W początkowym okresie GWM będzie musiało dostarczać komponenty spoza Europy, co dodatkowo zwiększa wagę tych czynników.

Firma monitoruje również zmiany w europejskiej polityce inwestycyjnej, w tym regulacje klimatyczne oraz nowe taryfy celne dotyczące pojazdów elektrycznych. W ocenie Shi rentowność inwestycji musi zostać precyzyjnie potwierdzona, ponieważ budowa fabryki będzie długoterminowym, kosztownym przedsięwzięciem.

Konkurencja rośnie, a sprzedaż GWM w Europie spada

Chińscy producenci samochodów coraz agresywniej poszukują rynków zagranicznych, aby uciec przed wyniszczającą wojną cenową w kraju. Jednocześnie ekspansję utrudniają wyższe cła na samochody elektryczne, które stanowią główną przewagę konkurencyjną firm z Chin.

GWM musi rywalizować nie tylko z europejskimi markami, lecz także z własnymi chińskimi konkurentami, w tym BYD, który również rozważa budowę nowej fabryki w Hiszpanii.

Sytuację utrudniają również wyniki sprzedażowe. Rejestracje modeli elektrycznej marki Ora, odpowiadających za większość sprzedaży GWM w Europie, spadły w ubiegłym roku o 41 proc. Firma odnotowała jedynie 3706 nowych rejestracji, mimo że jej globalna sprzedaż osiągnęła rekordowy poziom 453 141 pojazdów.

Cel: milion sprzedanych aut za granicą

GWM planuje znaczące przyspieszenie działań w Europie. Firma chce sprzedawać za granicą milion pojazdów rocznie do 2030 roku. Według Shi oznacza to konieczność szybszej realizacji europejskiej strategii oraz dywersyfikacji oferty.

W planach znajduje się produkcja pełnego spektrum napędów – od modeli konwencjonalnych po całkowicie elektryczne.