Chiny „zamrażają” pozwolenia na wszystkie nowe gry online

Mikołaj Śmiłowski, Bloomberg
opublikowano: 09-09-2021, 10:49

Wprowadzenie przez rząd w Pekinie kolejnych ograniczeń może uderzyć także w zagranicznych deweloperów gier

Największe spółki z sektora w Chinach – Tencent i Netease - straciły 60 mld USD wartości wskutek wyprzedaży ich akcji, wywołanej obawami o skutki kolejnych ograniczeń rządowych. Według agencji Xinhua, przedstawiciele Partii Komunistycznej i regulator w środę wezwali menedżerów dwóch największych reprezentantów branży na spotkanie, którego celem miała być zmiana ich podejścia biznesowego. Władzom nie podoba się “wyłączne nastawienie na przychody” i uzależnienie osób nieletnich od gier wideo.

Jak podaje “South China Morning”, podczas rozmowy rządzący poinformowali producentów o tymczasowym “zamrożeniu” wszelkich pozwoleń na nowe internetowe gry wideo. Może to wstrzymać premiery wielu zapowiadanych już tytułów. Szczegóły nie są jednak znane, nie ma też na razie żadnego oficjalnego potwierdzenia.

Nie od dziś jednak wiadomo, że rząd Xi Jinpinga za cel postawił sobie kontrolę działalności spółek, których przychody są bezpośrednio zależne od nieletnich klientów. W zeszłym tygodniu poinformowano o administracyjnym ograniczeniu czasu gry osób niepełnoletnich do trzech godzin dziennie, co było jednym z pierwszych sygnałów zbliżającego się kryzysu sektora gamedev.

Możliwe zamrożenie wydawania nowych licencji dla wszystkich nowych gier internetowych mogłoby doprowadzić do eskalacji pesymizmu wśród inwestorów. W 2018 r., kiedy rząd Chin rozpoczął kampanię na rzecz zwalczania “uzależnień dziecięcych”, na miesiące wstrzymano pozwolenia na monetyzację gier. Spowodowało to wówczas pierwszy spadek zysku Tencenta od co najmniej dekady i doprowadziło spółkę w pewnym momencie do utraty ok. 200 mld USD wartości rynkowej.

Rynek gier
Newsletter z wiadomościami nt. branży gamingowej oraz polskich producentów gier komputerowych.
ZAPISZ MNIE
×
Rynek gier
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Newsletter z wiadomościami nt. branży gamingowej oraz polskich producentów gier komputerowych.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

- Obawiamy się, że zapowiedziane przez rząd zamrożenie licencji jest początkiem ogólnej walki z sektorem gamingowym, której skutki ciężko przewidzieć. Na pewno zatrzymanie debiutów odbije się na producentach w krótkim terminie. Popularność gier dopuszczonych do obrotu w I półroczu 2021 r. raczej będzie wystarczająca, aby wyniki spółek za ten rok były dodatnie. Przyszły rok może być natomiast bardzo trudny, jeśli rząd wkrótce nie wznowi licencjonowania nowych gier – uważa Cui Chenyu, analityk firmy Omdia w Szanghaju, cytowany przez agencję Bloomberg.

Nastawienie inwestorów do sektora gamingowego w Chinach stopniowo pogarszało się od połowy sierpnia 2021 r., kiedy to w jednym z serwisów rządowej agencji prasowej nazwano gry wideo “duchowym opium” i wezwano do wprowadzenia zakazu gry dla nieletnich użytkowników. Mimo że szybko wycofano się z tego stwierdzenia, nazywając je “lekką przesadą”, obawy przed negatywnym nastawieniem pekińskich oficjeli nie osłabły.

Nerwowość udzieliła się też polskim inwestorom, bo na początku sesji w czwartek 9 września wyprzedawali oni akcje Ten Square Games (po południu kurs wyszedł nad kreskę), spółki, która pod koniec czerwca otrzymała licencję na sprzedaż w Państwie Środka flagowej gry “Fishing Clash”.

- Okazuje się, że Ten Square Games w ostatniej chwili uzyskał licencję w Chinach. Problem mogą mieć producenci, którzy są w trakcie procesu ubiegania się o to pozwolenie. Ten Square Games obecnie skupia się na budowaniu bazy graczy w Chinach i monetyzacji. Czynnikiem ryzyka są ewentualne nowe ograniczenia uderzające w producentów gier mobilnych, które może mieć w zanadrzu chiński rząd - mówi Maciej Kietliński, analityk Noble Securities.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane